- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
100

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Otto Anderssen: Goethe om opdragelsesproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dr. Otto Anderssen.
drevet ut av dem, og uigjenkaldelig; ti nåar en i tyveaarene
ikke er ung, hvorledes vil han da bli i firtiaarene.»
En frisk, lykkelig barndom og ungdom det var et av
Goethes idealer. Han hadde en dyp og varm sympati med
alle ytringer av ungdommelig kraftoverskud, og seiv like
overfor ungdommens feil og vildfarelser var han overbærende.
Ogsaa disse kunde være utslag av drifter som kan vendes
til det gode. Han vovet herom den paradoksnære dom :
«Av naturen besidder vi ingen feil som ikke kan bli til
dyder, ingen dyder som ikke kan bli til feil. De sidste ei
de betænkeligste.» I «Lehrjahre» lar Goethe abbeden hævde
den noget uprestelige teori, at «unge mennesker som gaar
vikl paa egne veier, er ham kjærere end de som vandrer ret
paa fremmede». Men om han saaledes nærmer sig sterkt til
Rousseaus lære om naturens tendens mot det gode, er det
langt fra at han følger ham i hans blinde tro paa at barnets
selvopdragelse er den eneste sikre vei til egte menneskelighet.
Tvertimot gir han opdrageren en fremtrædende plads, og han
fordrer en tidlig og planmæssig saavel intellektuel som mo
ralsk ledelse. Hvor finder han den bedste sikkerhet for
denne? Ikke hos faren som saadan. Han virker ofte kun
ved sin autoritet, og er i virkeligheten kim en
dilettant som istedenfor opdragelse sætter dressur. Heller
ikke den meget vidende lærer som fortaper sig i kundskaps
meddelelsen. Kaldsmennesket, som seiv er en gjennemdan
net personlighet, som ledes av sympati for barnet, som for
staar den kunst gjennem kjærlighet og opmuntring at kalde
paa alle gode kræfter og anlæg, er den bedste opdrager.
«Naar vi bare tar menneskene som de er, gjør videm da ar
ligere; nåar vi behandler dem som de var, hvad de skal
være, bringer vi dem dit hvor de skal bringes.»
Høi dannelse medfører ofte faren for en væsenforfineise
som virker svækkende paa handletrangen og handleevnen.
Goethe er opmerksom paa denne fare, og ser derfor en av
opdragelsens hovedmaal i at rette barnenes utvikling mot
virkelighet og handling. «Alt som er i os, maa forvandles
til handling, vore evner maa bli til färdigheter.» «Gråa er al
teori, kun livets gyldne træ er grønt.» Med aapent sind og
aapne sanser har mennesket at gjøre sin indsats i livet.
Grublen, selvbeskuelse, tvil, abstrakt spekulation forvandler
100

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free