- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
110

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Otto Anderssen: Goethe om opdragelsesproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dr. Otto Anderssen.
grundtræk indøves, saaledes at alle disse færdigheter utbredes
regelmæssig over den hele provins.
Den bildende kunst øves ikke mindre ivrig og plan
mæssig inden sit eget omraade. De holder tilhuse i skjønne
bygninger, over hvilke en stor høitidsstilhet hviler; ti den
bildende kunstner skaper i ensomhet hvad han i livets friske
strøm har set og erfaret. Over arbeidet her hviler alvor og
strenghet, ti kunstneren maa her lære at fastholde og gjøre
nærværende den llygtige indbildningskraft Naar den en
kelte elev har valgt sin kunst, føres han ind i de strenge
grundsætninger paa hvilke den hviler, og dette sker ikke
mindst med geniet, ti det maa beskyttes mot feiltrin som
kan forvirre og forspilde dets liv. Og helst beskjæftiger man
sig med geniet, fordi dette netop er snarest til at erkjende
hvad der bedst tjener det. Det forstaar at kunst netop kal
des kunst, fordi det ikke er natur, det bøier sig endog for
det saakaldte konventionelle, fordi dette er de ypperste men
neskers opfatning av det nødvendige og ueftergivelige.
Goethes hellenske skjønhetsbegeistring har fundet sit ut
tryk i det træk at den bildende kunsts huse er bygget i skjøn
og ædel stil, og stemt sammen i rolig harmoni. «Bildende
kunstnere maa bo som konger og guder. Hvorledes kunde
de ellers bygge og smykke for konger og guder? De maa
derfor hæve sig over det almindelige, foråt det hele kan
føle sig forædlet ved deres verker.»
Ogsaa i digtningens kunst undervises der, nemlig i den
episke. Den slutter sig til undervisningen i plastisk kunst,
forsaavidt som der for begge opgives det samme emne, en
myte, en legende, en tradition i lakonisk förkortning, og der
saa overlates den enkelte at vælge efter anlæg den digteriske
eller kunstneriske behandling. Herav utspandt der sig ofte
et interessant samarbeide, som kunde fremkalde ikke alene
glæde, men likefram entusiasme. Wilhelm hadde den lykke
at se dette aabenbare sig i levende virkelighet, idet han føres
ind i et rum hvor unge kunstnere er ifærd med at arbeide
efter en mægtig plastisk fremstilling av grækernes kamp med
amazonerne under ledelse av en stor mester. Paa opfordring
prøver en skjøn yngling at gjengi kunstverkets indhold i
poetisk form, og det lykkes ham saa vel at han opvækker
almindelig beundring.
110

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free