- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
173

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hjalmar Christensen: Norske skuespil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12 – Sam liden. 1911.
Norske skuespil.
forhold til døden. Den største kunst er den at lære at dø.
Men vi er alle nødt til at lære den.
Det at bli gammel er ogsaa en død. Ungdommen svin
der, kanske varer det længe, før man merker det; men én
dag ser man det klart: livet løper fra en. Intet av det, man
erobrer i livet, beholder man varig, men nogen værdier
er varigere end andre. Intellektuelle værdier tapes ikke
saa hurtig som fysiske; den som har sat sin glæde i
livets undersøkelse, beholder den længere end den, som har
sat den i livets rus. Men jo sterkere man har bundet sig til
livet, jo heftigere man har begjæret det, desto smerteligere
blir bruddet. Man forstaar først, at man har været livet
ivold, nåar livet bryter med en for at feire sin fest videre
med en anden. Det er denne tragedie, Hamsuns sidste skue
spil gir os. Men fordi den handier ikke om selve døden,
som aldrig blir komisk, men om alderdommen, som altid
blir komisk, nåar den ikke kjender resignationens værdighet,
blir tragedien tragikomedie.
Det er et billede av selve dødsdansen, ungdommens og
kraftens og livsbegjærets dødsdans, digteren har skapt, hans
heltinde er et menneske, som skal levende begraves og ikke vil.
Kvinden i Hamsuns skuespil slaaes for livet: hun vil
ingenlunde dø. Denne Juliane, som efter sin maalestok for
livets værdier synes hun har været festens dronning, kjæm
per lidenskabelig for ikke at bli stengt ute. Denne lidenskap
gjør hende tragisk, og hendes smerte blir ikke mindre, fordi
andre tinder det ganske naturlig, at en kokotte tilsidst maa
gaa ut av dansen. Julianes lidenskap hindrer heller ikke,
at der llagrer et komisk lysstreif over hendes dans mot
døden. Det vet hun seiv, hun har sikkert engang imellem
sørget for at dette lysstreif faldt over andre kvinder. Det er
motsætningen mellem den bitre alvor, som ligger i al avsked
med livet, og den ugjengjældte kjærlighets komik, som
skaper den merkelige lysbrytning i Hamsuns stykke. For
Juliane er det ikke den enkelte elsker, det gjælder at be
holde; det er livet seiv, som har været hendes elsker, og det
er denne elsker, hun ikke vil slippe. Kampen er skildret
med en vidunderlig blanding av munterhet og medfølelse,
av livsforstaaelse og ironi. Digteren har forsmaadd at beile
til den støtte, som det dramatisk vilde været, om han hadde
173

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free