- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
226

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

A. C. Svarstad.
man vet hvor godt han har forstaat at gripe disse menneske
typer og gi deres karakter tversigjennem som i et unnd
gaaelig blink. Der kan ofte være noget uvorrent i tarver og
behandling av disse hans typer, men dette er altid baaret av
en realistisk ærlighet og et lune der gir dem tilforladelig
hetens levende præg, og tillike lægger en usminket festlighet
over billedets kolorit. Hans hjertelige forstaaelse og sympati
for disse ofte noksaa raabarkede mennesker har git dem
det gode og troværdige som gjør at man bak billedet kjen
der og holder av selve mennesket. Man kjender disse hans
typer som man kjender sine omgangsfæller og folk man
træffer, og det er baade interessant og respektabelt selskap
man har sammen med disse mennesker, det er ikke vanskelig
at bli kjendt med dem heller, de er ikke store paa det.
Det er Krohgs glimrende instinkt og den fasthet hvormed
arbeidet er utført, som gir saa mange av hans arbeider
dette urokkelige præg. Et av disse billeder, som jeg aller
bedst husker, er «Maud overbord» (p. t. i Rom). Det ind
tryk dette billede gir, er saa sterkt og tillike saa umiddelbart
og inderlig, at man uvilkaarlig gripes og rives med i selve
situationen. Der kan være enkelte, ganske bitte smaa ting
i et maleri de kan ikke defineres, ikke kan de læres
heller, men de kan være der allikevel som gjør at man
likesom sanser det mere end gjennem øinene, man merker
sus og larm og skrik, det er derfor man samtidig føler
spænding for ham der i susende fart er kommet over
dækket og nu kaster bøien, og rædsel og kulde ved ham
som vi ikke ser, men som vi vet ligger og drukner i isvan
det, som i rasende fart driver agter over fra skuten. Fra
nutids malerstandpunkt vet jeg der kan være adskillig at
indvende mot et saadant billede; men det er længe før man
tænker paa den ting, man blir pludselig mindet om at der i
livet er noget som heter skjæbnesvangre øieblikke, og man
mister sig seiv i den mægtige stemning av tragisk skjønhet.
Det er netop billedets fordringsløse kolorit og enkle kompo
sition der forhøier dets spændende og dystre virkning
farvernes og linjernes gjensidighet er som et stemt instrument.
Det er klart at et temperament der er sensibelt nok til
at opta en situation saa direkte og sterkt og tillike eier store
eksekutive evner, netop maatte føle sig i sit element i de
226

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free