- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
229

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Christian Krohg.
karakteriserer vist ottiaarenes saa flotte hensynsløshet for
det de efter [opskriften mente var uvæsentlig, men følgen er
meget ofte at en figur virker som klistret til væggen, seiv om
den er meget fast modellert. Derfor virker hans sjøulker,
der næsten altid staar mot en virkelig bakgrund, baade mer
levende og vakrere rent dekorativt set. I det store billede
av den unge pike, i hvitt, hvor et pragtfuldt teppe danner
bakgrund, ser man hvor vakker en mere behandlet bakgrund
kan være.
Det er egentlig overflødig at skrive om noget enkelt av
Krohgs mange udmerkede portrætter fra Sverdrup og
Thommessen til Berner og Krag. Deres karakteristisk er ofte
næsten likesaa rammende som hos hans hverdagsfolk, seiv
om man unegtelig føler sig i morsommere selskap sammen
med hans bybud og kørjekjærringer. Av hans kvinde- og
barneportrætter er der dog adskillige man kan rent umid
delbart holde like saa meget av som hans hverdagsfolk,
saaledes f. eks. det nævnte billede av den hvite pike og sær
lig portrættet «Nana» reproducert i katalogen; ti her fin
des foruten det karakteristiske sjælfulde ansigt ogsaa charmen
av gjennemført raffinert kolorit. Dragtens folder og dens
form om legemet er mesterlig gi ort, og heller ikke i billedets
bakgrund findes et slapt eller overflødig punkt,’ alt virker
med. Likeledes er av hans ældre billeder portrættet av fru
Brun et virkelig monumentalt arbeide. Det virker ved far
vernes enkelhet og styrke og ved den mesterlige maate
hvorpaa stoffet i den svære sorte kjole er behandlet, likesaa
vel som i det portrætlige. Og i «Bud efter lægen» (tilhører
Trondhjems galleri) er der ogsaa en kvinde der utgjør bille
dets maleriske tyngdepunkt - - det er selve budet. Hendes
holdning, ansigtsuttrykket og uttrykket i de nydelige hænder,
men især er det sjalet som det tungt lægger sig over og
angir linjerne i hendes tynde krop, der svakt krymper sig i
angst og venten. Det er dog sjalets tunge pragtfulde stof og
herlige farver der gir dette billede sit store maleriske værd.
Det er et par av Krohgs billeder paa hans udstilling jeg
vil nævne, fordi de mere end i malerisk henseende er doku
menter til det man kalder «ottiaarene» det er hans «So
cialister».
229

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free