- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
256

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Av det moderne aandsarbeide - Filosofi. Arne Løchen: William James. En amerikansk filosof

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Av det moderne aandsarbeide.
den dypeste virkelighet i sig seiv. Han trænger ikke verden,
fordi den skulde kunne gi ham mere liv, fuldere virkelighet.
Han har skapt verden ved en fri handling og sat mennesket
der; baade verden og mennesket er skilt fra gud og derved
sat utenfor ham, som er det virkeligste av alt. Den rettro
ende teisme har været saa omsorgsfuld for guds ære og op
høiethet, at den har drevet til det yderste alt, som kunde vidne
om den herlighet og magt, han har for sig seiv.
Denne religiøse dualisme drar meget efter sig. Gud er
ikke kjød av vort kjød og blod av vort blod. Forholdet mel
lem gud og menneske er ensidig, ikke gjensidig, det mangler
intimitet, fuld inderlighet. Vi er avhængige av gud, men
han kan aldrig paa nogen maate føle sig avhængig av vore
handlinger. Her er ikke et helt ut sqeialt forhold. Vi kjæm
per, men han staar utenfor kampen, kan hverken vinde eller
tape ved den. Sandheten er her allerede fundet uten vor
hjælp; vi kan alene ta imot den og slutte os til den. Sand
heten er til ved guds naade, og vilde vedbli at være til like
godt, om der ikke fandtes et menneske.
De av os, som er i seksti-aarene, sier James, har oplevet
den gradvise ændring av den aandelige luft. Hele dette op
konstruerte teologiske system førte endnu en levende tale til
den foregaaende slegt; gud var en juridisk øvrighetsperson,
som tildelte straf og belønning. Nu svinder troen paa dette
system ved de engelske og amerikanske universiteter. Hele
læren lyder for de fleste av os saa fremmed, som den var
et vildt folkeslags religion.
Det er panteismen i den form, den i historien sed
vanlig er traadt frem i som er teismens arvtager. Den
har overtat den ledende stilling blandt dem, som paa samme
tid interesserer sig for religion og filosofi. Og det en pante
isme, som nærmest er kommet fra Tyskland. Det er el merke
lig drag i vor tids engelske filosofi, at den i saa høi grad
staar under den tyske idealism es indflydelse. Og her maa
Hegel nævnes som den sterkeste magt. «Rhinen har sendt
sine bølger ut i Thames’en,» sier en fortåtter. Ja, hvad mere
er, den tyske idealismes strøm har svømmet ut over hele
den akademiske verden i Storbritannien. «Ulykken er al
mindelig.»
Den engelsk-hegelske filosofi har friet sig ut av den tyske
256

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free