- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
259

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Av det moderne aandsarbeide - Filosofi. Arne Løchen: William James. En amerikansk filosof

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Av det moderne aandsarbeide.
komme ned paa det lavland, som rummer vor sorg og vor
glæde, vor smerte og smertens lindring.
Med hensyn til den paastand, denne retning hævder, at
den panteistiske livsanskuelse er opbygget av ren logik, mener
James som vel nu snart de fleste at enhver filosofi
først og fremst er uttryk for et livssyn. Dette er bestemt
langt mere av ens følelser, karakter og oplevelser end av
logisk tænkning. Logiken finder som oftest først bakefter
grunde for det allerede færdige syn. Ser man hen til den
omstændighet, at det, som kalder sig filosofi, gjerne vil følge
videnskapen saa langt, som denne kan være en sikker vei
viser, synes jeg, man med et uttryk fra Ibsen kan kalde de
filosofiske livsanskuelser luftslotte med grundmur under. Vel
at merke, nåar man ser paa disse livsanskuelser fra viden
skapens standpunkt
Og nu denne verdens enhet, som fremhæves saa sterkt
fra denne panteismes side. James mener, spørsmaalet om
verdens enhet eller flerhet er det vigtigste av alle spørsmaal.
Av alle navne paa «ist» har ingen større betydning end nav
nene monist og pluralist. Dette at tro paa det ene eller
paa de mange drar store følger efter sig.
Vor forstand er sterkt interesseret i enheten; forstanden
søker lovene, og hver lov uttrykker jo paa sit felt en sam
menhæng mellem det, som sker: Derfor har ordet enhet
faat en næsten mystisk og religiøs klang, som ordet flerhet
mangler. Men kaster vi et fordomsfrit blik paa verden, maa
vi tilstaa, at enhet og mangfoldighet staar ved siden av hin
anden. Ingen av dem er mere væsentlig end den anden.
Rummet er et godt billede paa hele verden; det splitter tingene
likesaa meget, som det samler dem. Rummet er kontinuer
lig, den ene ting slutter sig til den anden, lægger sig ved
dens side. Og allikevel betegner rummet netop, at tingene er
utenfor hverandre. Vi taler jo ogsaa i naturvidenskapen om
«ledere» og «ikke-ledere»; kræfterne breder sig ikke likelig ut
over hele verden, men møter motstand paa mange hold. Ver
den er dels samlet, dels splittet; en virkning breder sig snart
uhyre vidt ut, snart spores den bare paa nært hold.
Hvad menneskene angaar, som for os altid maa staa
som den vigtigste del av verden, er de dels samlet til enhet,
dels splittet. Vi har i visse henseender en enhet, som i vore
259

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free