- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
266

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Av det moderne aandsarbeide - Filosofi. Arne Løchen: William James. En amerikansk filosof

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Av det moderne aandsarbeide.
metoder. Det er religiøse erfaringer nemlig, som maa tages
med. De utfylder naturvidenskapens erfaringer og gir en
stadfæstelse av Fechners tanker.
Det er paa tide, at drøftelsen av disse spørsmaal ikke
mere skal hvile paa den spinkle logiske tankegang, som er
en arv fra grækernes intellektualisme, deres overvurdering
av det logiske. Skal vi naa til en filosofi med større magt
over sindene, maa den søke sin støtte i den hele erfaring,
erfaringerne fra naturen og fra vört eget sjæledyp. Det har
altid undret mig, sier James, at filosoferne har vist saa liten
interesse for de personlige religiøse erfaringer, og det ogsaa
da, nåar det var tydelig, at deres egen sterke tro paa deres
filosofis sandhet maatte bunde i personlige erfaringer. Dei
er religiøse erfaringer av personlig art, som utvungent tinder
sin forklaring, hvis Fechner har ret. Men der vindes ingen
klar forstaaelse av dem, hvis naturalismen har ret deri, at
den menneskelige bevissthet ikke har høiere bevissthet over
sia, eller hvis man med den dualistiske teisme antar, at der
nok er en høiere bevissthet i verden, men at denne staar
utenfor vor sjæl, saa vor bevissthet ikke er inderlige dele
av den.
Disse særegne religiøse erfaringer lar sig ikke ved en
logisk tankegang utlede fra vore almindelige erfaringer, ikke
engang fra de sjælelige erfaringer. Vor fornuft vilde ingen
anelse ha om dem, hvis de ikke indfandt sig som sterke,
egenartede oplevelser. De er et brud paa vore vanlige er
faringer og snur op og ned paa disses værd. De gir os den
tro, at vor sedvanlige erfaring, som den almindelige moral
og videnskap støtter sig til, bare er et brudstykke av den
hele menneskelige erfaring. Verden vider sig ut for dem,
som har disse erfaringer. De klare, skarpe grænser, naturen
har hat for os, viskes ut, og bakom dem aapnes vidunder
lige utsigter. Disse erfaringer peker med stor sandsynlighet
i den retning, at vor sjæl ei- indesluttet i en høiere aandelig
omgivelse, er optat i en høiere sjæl; men denne kundskap
er den sindige, logisk tænkende utelukket fra.
Disse oplevelser er erfaringer om et nyt, uventet liv, som
folger paa døden. Ved dette nye liv s;gter James ikke til
udødeligheten i almindelig forstand, heller ikke ved døden
til den legemlige død. Hvad han mener, er, at visse sjæle-
266

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free