- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
562

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kristian B.-R. Aars: Om uttrykket «Guds børn» i evangelierne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristian 8.-R. Aars.
ting (Mat. 7, 32). Naar I som er onde, forstaar at gi
eders børn gode gåver, hvor meget mere vil ikke da eders
far i himlene gi dem godt, som ber ham. Fremdeles:
Enhver plante som min himmelske far ikke har plantet, skal
rykkes op med rot (Mat. 15, 13). Sammenlign stedet: Jeg
priser dig, fader, himlenes og jordens herre, fordi du har
skjult dette for de vise og forstandige (Mat. 11, 25).
Jesus fra Nazaret har ganske vist hat en bevissthet om
sin enestaaende stilling, om at han var mesteren, og de andre
disciplene, at han hadde at forkynde sin fars vilje, de andre
at tro, og at bringe budskapet videre; men til bruken av ut
trykket «vi er Guds sønner» har denne bevissthet ikke været
knyttet. Alle gode mennesker er Guds sønner; derfor blir
omvendelsen for den som har faret vild, veien tilbake til
sønneforholdet. For Jesus seiv var Johannesdaaben den
handling ved hvilken han traadte ind i kredsen av Guds
sønner. Denne forestilling synes i begyndeisen at ha holdt
sig i menigheten ved siden av den anden. Seiv i den over
naturlige beretning om duen og røsten fra himmelen siges i
Mattæus-evangeliet : «Denne er min elskede søn, i hvem jeg
(nemlig) har fundet velbehag», og Lukas, uagtet han i første
kapitel har myten om jomfrufødselen, lar han duen sige:
«Du er min søn, idag har jeg født dig!»
I de bekjendte lignelser om de forskjellige slags jordbund
og om ugræsset i åkeren har Kristus brukt det uttryk om
sig seiv, at han er saamanden, som såar gudsrikets sæd.
Efter dette billede kommer det litet an paa saamanden, men
paa ordet, og særlig paa om menneskene gjør ordets gode
gjerninger eller ikke. Jesus vil i disse lignelser samle op
merksomheten, ikke om sig seiv, men om det nye livsforhold,
gudsriket. Saaledes i billedet om sennepskornet der blir til
et træ, som skyter store grener; og i det om surdeigen som
gjennemsyrer den hele deig, om skatten som var gjemt i
åkeren, og om den kostelige perle (Mat. kap. 13).
Dog har Kristus ganske vist ogsaa brukt sterke ord om
sig seiv som rikets saamand, som forkynderen av Guds vilje,
ord hvis heftighet er steget eftersom folkets og dets føre
res motstand vokste. Allerede i Nazaret ser vi at han be-
tegner sig seiv som profet: En profet blir ikke foragtet
andetsteds end paa sit hjemsted og blandt sine slegtninger og
562

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free