- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
623

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sten Konow: Den indiske nationalistbevægelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den indiske nationalistbevægelse.
hammedanerne paa hinduernes bekostning. Tilaks gjenop
livelse av den gamle hinduiske civilisation og religion maatte
derfor falde i bengalernes smak, og Bengalen blev det andet
vigtige centrum for bevægelsen.
Da saa den kraftige Lord Curzon forlot Indien og av
löstes av Lord Minto, saa brøt det ut i lys lue. Den første
guvernør i den nye provins Østbengalen, som med fast haand
gjennemførte Lord Curzons politik, var blit gjenstand for et
inderlig had blandt bengalerne, og Lord Minto lot ham falde.
Dette blev almindelig uttydet som et tegn paa at central
regjeringen frygtet agitationen, og at denne bare behøvde at
bli høirøstet nok for at faa gehør.
Og den blev høirøstet. Gjennem skolerne og gjennem
pressen arbeidet den for sine idéer, og reisende agitatorer
gjennemstreifet Indien paa kryds og tvers. Overalt og paa
alle maater blev englænderne utskreket som landets uhder
trykkere, og det blev frem stillet som en hellig pligt at fri sig
fra dem. Den gjenoplivelse av gamle indiske forestillinger
og religiøse skikke som Tilak hadde paaskyndet i Dekhan,
forplantet sig til Bengalen. Hemmelige selskaper blev stiftet,
hvor medlemmerne föran gudinden Kalis billede blev tat i
ed paa at ofre liv og blod for den hellige sak. Og en indisk
sekt, Arva Samadsj, anvendte al sin indflydelse paa at vinde
ungdommen for den. Arieren, skaberen og bæreren av Indiens
urgamle kultur, var fremtidens mand. Mot ham hadde de
forsyndet sig alle disse mletsjaer som fra tid til anden hadde
oversvømmet Indien, mot ham og hans religion. Den høieste
Gud seiv hadde jo i den inspirerte bok Bhagavadgita for
kyndt den lære at alt er tillått, nåar det sker i den gode
saks tjeneste.
Resultaterne viste sig ogsaa snart. Bengalerne gjælder i
Indien for en feig race. Men allikevel var det bengalere som
først ofret sig i den nye teoris tjeneste. Paa os gjorde det et
oprørende indtryk da Khndiram Bose i april 1908 med en
bombe dræpte to engelske damer. Det var en høi embeds
mand han egentlig hadde villet myrde, men han tok feil.
For agitatorerne spillet dette ingen rolle. Det var som om
bengalerne følte en viss stolthet over at en av deres egne, et
medlem av deres «feige» stamme, hadde knnnet øve slik en
623

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0631.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free