- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
643

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filosofi. Anathon Aall: Sjælelivet og sjælevidenskaben. II. Studiet og metoden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Følgende sætninger gjælder som faststaaende:
Av det moderne aandsarbeide.
være kritisk siktet, før han kan erkjende i tingen at ha virke
lig fuldlødig arbeidsstof. Den som seiv søker at arbeide
eksakt, vil navnlig staa med tvil overfor saadanne paastande,
som gaar ut paa at en har naadd til selve sjælefænomenernes
urgrund. Vi vet om bevisstheten, at den gir sig tilkjende,
hver gang en nervebevægelse av en viss styrke opstaar. Men
bevissthetens egen art er et uopklaret og dunkelt punkt.
Psykologien kan erkjende dette og endda trøstig arbeide paa
sine mange opgaver. Den er saavist ikke alene i mørket
forsaavidt. Samme skjæbne har en hel del punkter inden
andre av videnskapens omraader. Tænk paa den organiske
celles væsen, rummets grænser, kraftens urgrund, grund
stoffet: lutter ukjendte gaater, som faar tanken til at
svimle.
Motløs trænger en ikke at bli for det. Det er bare rettest
at tilstaa sin uvidenhet i slike spørsmaal, en docta igno
rantia. Men ikke alle har tat det parti. Og filosoferne har
mange av dem været de fremmeligste til at fantasere. Helt
fra de gamle grækeres dage og nedover. Hvad har det git
til frukter? Videnskapens opgave er at søke at oplyse ukjendt
ved kjendt, og den stanser op der selve dens arbeidsmidler
svikter. Ikke videnskap men spekulation har domme færdig
om tingenes, kraftens, rummets, livets, sjælens væsen. 1 Der
for vender ogsaa den nøkterne granskning sig indtil videre
til andre emner.
Erkjendelsesarbeidet staar helt under logikens tegn. Viden
skapen er kikket for al tankevare som strider mot logikens
grundlove. Og en av disse grundlove er som bekjendt mot
sigelsessætningen. I det følgende skal denne grund
sætning prøves paa det aandeproblem som mine artikler har
tat under kritisk belysning.
1 I Tyskland vil en meget ofte, nåar talen er om slike spørsmaal, høre
eiteret et par kjendte verslinjer: «Ins Innere der Natur dringt kein erschaffe
ner Geist, Gliickselig wem sie nur die äussere Schale weist. Disse ord mener
man da uttrykker vor erkjendelses stilling, som den i sandhet er. Det mener
jeg ogsaa. Men det mente ikke Goethe (diktet «Allerdings»), fra hvis referat
av Haller jeg har hentet citatet. Jeg er meget lei at skulle ha tillagt Goethe
det riktige syn paa saken. Da jeg nyter Goethe som dikter, ikke støtter mig
paa ham som filosofisk autoritet, saa hadde jeg ved mit citat forrige gang ikke
slaat efter hos ham. Jeg skjænker mine opponenter denne feiltagelse.
643

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0651.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free