- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtyvende aargang. 1912 /
4

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johannes Ording: Kirke og religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

Johannes Ording.

komme til skarpt sammenstøt mellem religion og kirke. Etter
hele den tankegang, som ligger til grund for de kirkelige
former, kirkens bekjendelse, dens ritual o. s. v., er den
religiøse sandhet dogme, d. v. s. forestillinger som paa forhaand
er git og formulert, og derfor fremtræder som forskrifter for
troen. «Bekjendelsen» blir i sit slags en ydre indretning,
likesom andre overleverte ordninger. Troens indhold bestaar da for
en større eller mindre del i forestillinger og uttryk som intet
nulevende menneske vilde ha tænkt ut fra sin egen religiøse
erfaring, og i beretninger om begivenheter — navnlig
mirakler — som ikke har grepet ind i vort eget liv, — et indhold,
som derfor aldrig kan bli uttryk for fri overbevisning. Og
det betyr, at troen og dens indhold paa dette standpunkt
endnu ligger utenfor den moralske sandhetskjærlighet eller
den personlige vilje til sandhet. Sandhetskjærlighetens
fordring har endnu ikke naadd religionen. Men saasnart denne
fordring eller dette behov er gaat op for bevisstheten i hele
sin uendelige vidde, blir det anderledes. Da blir der ikke
længer noget som ligger utenfor. Det som før laa utenfor,
det staar nu imot den moralske sandhetsvilje. Dogmetroen
og mirakeltroen blir nu til en indre usandhet, og det hele
kirkelige system, hvori denne tro har sin plads, blir et system av
usandhet.

Paa det kirkelige standpunkt selv stiller det sig nok
anderledes, om man end ofte faar indtryk av at dette
standpunkt volder sine tilhængere forlegenhet.
Sandhetskjærlig-heten i forhold til trosindholdet bestaar her nemlig alene i
det at «tale sandt», i at si hvad man tænker og omvendt
Man maa bringe sin tanke i overensstemmelse med dogmet,
den i bekjendelsen eller ritualet foreskrevne tanke og formel.
Men den operation er det ikke altid mulig at faa til, selv om
vedkommende anstrenger sig for det. Og istedenfor
sand-druheten træder da det tomme og blinde bifald, m. a. o. den
rene tankeløshet, eller ogsaa «de indre forbehold», idet man
rent privat, stiltiende og skjult lægger en anden mening ind
i ordene, end de har og skal ha.

Der er naturligvis mange forskjellige psykologiske
faktorer, som hindrer fordringen om sandhetskjærlighet og
selv-stændighet fra at omfatte det hele menneske og dermed
ogsaa religionen. Overleveringen er ærværdig ved sin alder,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:36 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1912/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free