- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtyvende aargang. 1912 /
526

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jac. S. Worm-Müller: Ledende ideer i fransk historieskrivning i det 19de aarhundrede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

234 Jac. S. Worm-Muller.

guddommelig: folket. I den anden del gir han sin berømte
skildring av Frankrike som en levende person, med alle sine
provinser og deres frugter, de store mænd. Han bruker ikke
skildringen til dekoration som Thierry, men for at gi en
forklaring. Som han selv sier: «Historien er først en
geografi.» Denne tanke findes som nævnt hos Montesquieu,
men den er særlig utviklet av Herder. Den har i Tyskland
dannet skole hos Ritter, og den er lagt til grund for
Helmholtz nye verdenshistorie.

Michelet viser, hvorledes naturen ved siden av racen
bestemmer mennesket, hvorledes middelalderens politiske
inddeling svarer til den geografiske, hvorledes lenssamfundet er
fatalt, lokalt og materielt.

Men mennesket befrier sig fra geografien.

Det lokale maa vike for det centrale, racerne gaar op i
nationen, som har et centrum, Paris.

I dette centrum hersker massen, i dette centrum er
aanden ikke individuel, men social.

Centret blir derved provinsernes bindeled og fortolker. —
Han tilføier stolt: «Vi saa det i juli.»

Michelets senere produktion er langt mere subjektiv og
fyldt av lidenskap og hat.

I 1843 aapnet han og vennen Quinet, som begge var
lærere ved College de France, en voldsom kamp mot jesuiterne
og senere mot «jesuitismen i politikken», mot kongedømmet.
Før og efter Februarrevolutionen skildrer han den franske
revolution. Hans bok er ikke alene værdifuld ved sin
flammende begeistring, ved at den er Marseillaisen i prosa, men
ogsaa som kilde, da han har benyttet kommunens arkiver,
som brændte i 1871.

Folket er her hans eneste doktrine, folket er hans helt,
levendegjort i Danton. Revolutionen er retfærdighetens seier,
men rædselstiden har sat dens virkninger 50 aar tilbake.

Hans demokratisk-republikanske agitation koster ham
efter Napoleons statskup hans stilling. I sin bitterhet søker
han tilbake til naturen. Han skriver en række
naturfilosofiske bøker som «Fuglen», «Insektet», «tjeldet», hvor han helt
er digter. Da han saa tilsidst gjenoptar sin Frankrikes
historie, har han skiftet syn. Han ser ikke længer
kongedømmet og kirkemagien i middelalderen som nationale.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:36 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1912/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free