- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
36

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Walther Halvorsen: Kunst og kunstforhold ute og hjemme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Walther Halvorsen
rike. Den sterkeste drivkraft i dette arbeide er den graadige
misundelse og beundring overfor Frankrike. Særlig paa dette
omraade kunstens staar de magtesløse overfor nabo
landet. Magtesløse! Tyskerne gaar i ethvert fald energisk
og disciplinert frem. Kan de ikke seiv skape saa god kunst,
vil de eie de franske mesteres arbeider, og den mægtige
israelitiske kunsthandlertrust Bernheim jeune og Durand-
Ruel i Paris, Tannhäuser i Munchen og Paul Cassierer i
Berlin spekulerer i det store marked. Det er jøderne, som
ordner den livlige omsætning av fransk kunst, franskmæn
dene slipper sine uerstattelige målerier av Manet, Renoir og
Cézanne av hænderne, de vandrer til tyske privatsamlinger
og museer, Barmen og Haagen, byer litt større end Bergen
og Trondhjem har museer med moderne fransk kunst. Man
har gaat saa grundig tilverks, at herefter maa fransk moderne
kunst for en stor del studeres i Tyskland. Kunstjobberiet
har blomstrende aar, billeder gaar fra haand til haand, pri
serne stiger aar for aar, der byttes og svindles, snart noteres
malerier av van Gogh paa de tyske varebørser sammen med
flesk og sukkerroer.
Jeg erindrer en utstilling av van Gogh hos Cassierer i
Berlin for to aar siden. Jeg saa der et maleri, hvorom
kunstneren skrev til sin bror: «Det skal du gjemme, efter
min død kan du kanske faa 300 francs for det.» Jeg spurte
Cassierer om, hvormeget det kostet. «30 000 mark,» svarte
han. Jeg hadde en bemerkning paa læberne, men den smi
lende kunsthandler kom mig i forkjøpet med en skulder
trækning: «Vel, hadde ikke vi arbeidet, hadde kanske van
Gogh aldrig kommet for dagens lys, og de hadde ikke hat
utbyttet av at studere ham her i min kunstsalon. Vi er
idealister og forretningsfolk.»
Og jeg mindes videre Marczell von Nemes samling, som
var utstillet i Stadt Kunsthalle i Diisseldorf samtidig med
Kölnerutstillingen. Det er den mest utvalgte privatsamling
i verden. For tyskerne er den aktuel, fordi den indeholder
10 av de bedste av el Grecos arbeider. Domenico Theo
tokopulos, kretenseren fra Candia og derfor kaldt el Greco,
er tyskernes ældste og sidst utnævnte ane for «expressionis
men», den nye retning. Man vet litet om denne merkelige
kunstner utenfor at han fødtes omkring 1545, kom til Venedig
36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free