- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
38

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Walther Halvorsen: Kunst og kunstforhold ute og hjemme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Walther Halvorsen.
gen i Köln. Paa samme dag kjøpte han en Greco fra kunst
nerens første tid, et genrebillede, som tidligere har tilhørt
Carfoxgalleriet i London, solgte et av sine egne Van Gogh
malerier og kjøpte for samme sum et portræt av Gézanne,
kjøpte Henrik Sørensens «Våar» og skrev til Tannhäuser i
Miinchen efter et vinterlandskap av Munch. Saa reiste vi
til Diisseldorf, hvor jeg saa hans store samling av fransk
kunst og en mængde mere eller mindre, især mindre, god
ung tysk kunst. Dernæst en time paa børsen og i det gamle
kontor, saa et besøk hos en kunsthandler, tilslut varieté.
Han var ondskapsfuld, vittig og haante tyskerne, som alle
de intelligente tyske jøder, jeg har truffet. «Tyskerne har
ingen nationalfølelse, De vil overalt i verden gjælde for
nordmænd, men en tysker vil være stolt, om han i England
blir forvekslel med en englænder og i Frankrike med en
franskmand.» Og jeg tænkte videre over tidens omsiggri
pende jobberi med kunst. Er det av det gode eller onde.
Skal jeg vredes eller imponeres. Da saa jeg paa scenen det
store nummer, hvor to kjæmpemæssige fleskeatleter fra Ham
burg løftet varietéens talrike garderobedamer og maskinister
i tærne. «Die Wacht am Rhein» spiltes og folket reiste sig
under jubel. Hr. F. var ypperlig oplagt for anledningen,
han haanflirte, og det brave folk vilde lynchet ham, hvis det
hadde hørt hans skarpe tunge. Og mellem os sat hans unge
frue og smilte som Sulamit. Jeg tænkte ikke mere paa det
vanskelige spørsmaal. Jeg lo med og holdt mund.
Jeg blader videre i den tykke katalog. Van Gogh hadde
hæderspladsen paa utstillingen i 4 store såler og med 125
arbeider målerier og enkelte tegninger. Nu er hans fleste
arbeider i tyske, schweiziske, ungarske og nederlandske sam
linger. Det er meget faa målerier av ham tilbake i Frankrike,
det er ikke for intet, at tyskerne benævner ham «der grosse
Hollander, den wir stolz zu unserem Rasse rechnen».
Det er jo saa med ham i høiere grad end med nogen
anden maler, at hans liv, hans personlighet var fast knyttet
til arbeidet. Jeg gik gjennem utstillingen og forsøkte at se
paa hans arbeide kjølig, udelukkende fra et malerisk stand
punkt, men mit blik faldt paa et av hans selvportrætter og
saa erindret jeg mig pludselig den episode. Jeg hastet gjen-
38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free