- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
41

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Walther Halvorsen: Kunst og kunstforhold ute og hjemme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst og kunstforhold ute og hjemme.
indtrykkene blandes sammen, jo høiere «expressionisme» er
det, jo større frihet har kunstneren, desto inderligere blir
«mystikken» i hans kunst. «Mystikken har vaagnet i sjælene
og med den det urgamle element for al kunst,» utropes der.
Det er formodentlig «mystikken», som skal fremtrylles ved at
forene til et og uttrykke i et kunstverk følgende begreper:
«En solskinsdag, en trist dag, et persisk spyd, et avguds
billede og en imortellkrans, en gotisk kirke og en kinesisk
djunke, baugen paa et piratskib, ordet pirat og ordet hel
lig, dunkelhet, nat, våar, zitre og deres klang og skytning fra
panserskibe, den ægyptiske sfinx og skjønhetsplastret paa en
pariserkokottes kinder.» Dette staar at læse i «Der blaue
Reiter».
Da hadde vel franskmændene til gjengjæld personlighet
og studium i sin kunst. Og i spanieren Pablo Picassos ar
beider merker man alvoret, den ærlige kunstner, som har
naad sit gjennem en utvikling, som fremstiller, hvad han
ma a. Han begyndte som en fin og overlegen menneske
skildrer, en glimrende tegner og en enstonig, men følsom
kolorist. Det er et blekt og drømmende sværmeri over hans
første kunst, en maaneskinskunstner var han, noget forsagt og
famlende. I hans kunst nu er alle vedtatte former opløst og
opbygget paa nyt i et graat virvar av streker, trekanter og
firkanter. Jeg forstaar det ikke, men jeg vet det er alvor.
Muligens har Pablo Picasso en drømmende kunstnersjæl,
som har flagret ned paa en gal klode, eller ingen kan heller
si, hyad fremtiden bringer.
Nordmændene repræsenterte alene Skandinavien og re
præsenterte godt. Om enkelte kan sies, at de naadde op ved
siden av franskmændene og stod over de andre. Disse unge
norske malere forslaar at benytte sin frihet, de vet, at den
er git under ansvar, og for dem gjælder intet andet end at
male saa godt som mulig efter egen personlig opfatning. Og
der jeg sat i den ørkesløse juletime og bladet i utstillings
katalogen, var det med stor tilfredshet jeg tænkte paa nord
mændene. Utenfor mine vinduer bredte en storbygd sig
med store gaarder og vide jorder. Folk kjørte hjem fra kir
ken i et langt tog, jeg talte mindst hundre kjøretøier med
spræke hester. Dombj eldeklangen sang om rigdom og vel-
41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free