- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
63

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Einar Skavlan: Nye norske bøker. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nye norske bøker.
Bokens tre hovedpersoner er tegnet med sikker konsekvens,
men handlingen er litt vel bredt fortalt. Sin kjærlighet til
hjembygden paa Vestlandet faar Hjalmar Christensen ogsaa i
«Brødrene» git vakre uttryk for.
Vilhelms Krags «Hos Maarten og Silius» er atter en
kjærlighetserklæring til Sørlandet, som han aldrig blir træt
av at prise. Der er et muntert og gratiøst feriehumør over
skildringerne, som er indrammet i fine lette naturstemninger.
Smaabegivenheterne i de to gamle sjømændenes liv er fortalt
med lune og fin takt for den rigtige snirklede og rokoko
agtige sørlandske sprogtonen.
En eiendommelig ynde er der ogsaa over Christian Skreds
vigs bok «Møllerens søn», fortællingen ombondegutten, som blev
kunstner. Den virker mere som erindringer end som roman;
enkelte situationer trær frem med skarp livagtighet, mens vig
tige forhold ofte höides i skyggen. Der er muntre kunstner
historier; men sommetider blir beretningen underlig fjern,
tingene ligger som i en dis snart drøm, snart virkelighet.
Boken har henrivende lette skildringer av en vemodig ynde,
især fra barndomshjemmet i Eggedal. Saa faa ord der veksles,
føles det allikevel, hvordan de derhjemme kjender hverandre
og forstaar alt det, som møllerens søn ute i verden ikke en
gang med mange ord vilde kunne forklare sine venner om
sig seiv.
Peter Egges sidste skuespil «Felen» handler ogsaa om en
bondegut, som blir kunstner og kommer bort fra bygden.
Men da han vender tilbake igjen som en berømt komponist,
er han blit en anden. Hjemløsheten demte har gjort ham
holdningsløs og egoistisk, og hans egen far jager ham fra
bygden igien, fordi han med ondskap og list prøver at rane
den gamle familieviolinen til sig. Peter Egge bruker violinen
snart som en virkelig ting, snart som symbol paa en massiv
og forstyrrende maate, som har meget av skylden for, at
skuespillet virker altfor konstruert. Og bønderne i boken
snakker et underlig stivt sprog, som gjør replikkerne livløse,
seiv nåar karakterskildringen indeholder smaa egte træk.
Det er som om forfatteren seiv har følt sig næsten like frem
med i bygden som hovedpersonen i boken giør.
En digter som altid føler sig hjemme overalt, er Hans
E. Kinck. Hans nye bok, «Spanske høstdøgn», er skrevet paa
63

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free