- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
284

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Einar Skavlan: Nye norske bøker. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Einar Skavlan
pjaltethet saa troskyldig bevisst og allikevel strutter av selv
følelse. Det ser ut til at Ansteinsson deler hans opfatning,
og ganske ufrivillig er kommet til at stille sin helt i gape
stokken.
Næsten endnu lettere end Ansteinsson har Rolf Hjorth
Schøyen tat sit forsøk paa at skrive en social roman. Hos
Ansteinsson merker man ialfald en overfladisk kontakt med
virkeligheten og av og til en liten frisk iagttagelse. Men
Hjorth Schøyens «Det gyldne hus» foregaar helt og holdent i
føljetonromanernes verden. Vi blir vidue til social kamp
mellem personer av trykpapir fra avisernes sidste sider. Hei
er skjønne, træske kvinder, uskyldige smaapiker, en mægtig,
fordærvet politiker og en sterk arbeiderleder, som bløtgjøres
i en raffinert verdensdames armer. En viss lethet i fortælle
maaten opveier ikke bokens fuldstændige mangel paa liv.
Da anarkistens bombe tilslut sprænger i luften det gyldne
hus sindbilledet paa hele samfundet føles det ikke som
noget skjæbnesvangert sammenbrud. Det er bare forfatteren,
som velter sit eget lille korthus overende.
Baade i romanen og i sit nye skuespil «Bryllups
marschen» har Hjorth Schøyen forvildet sig ind i en para
doksal, men dilettantisk uvirkelighet, som han förtest mulig
hør redde sig ut av igjen. Det er vel Otto Rungs blendende
og præcise kunst, som har förledet ham. Men der skal en
overordentlig modenhet som Rungs og en lysende sikker stil
evne til for at mestre hans samtidig virkelighetsnære og sym
boliserende form. Naar man ikke har noget paa hjerte med
sin symbolik, blir det bare spilfægteri. I Hjorth Schøyens
lille fortælling ifjor «Had» var der en spinkel psykologi, som
hadde baade ynde og sandfærdighet. Han maa heller fort
sætte paa den vei. Hvad han og andre unge norske forfat
tere, som er paavirket av Otto Rung, foreløbig kan lære av
ham, er inderlighet i fordypelsen. Sammenfatningen av
enkeltheterne til symboler kommer hos Rung tilslut, efteråt
han med den mest intense følsomhet har gjort hvert eneste
litet indtryk levende. Den unge Hans Lyche, hvis bok ifjor
«Aske» hadde beröringspunkter med Rung, forstod dette bedre.
Ejlert Bjerke, som atter iaar har utgit et meget for preten
siøst drama «Ung sejlads» skjønner fremdeles ingenting
av det. For ham gjælder det endnu mere end for Hjorth
284

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free