- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
305

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sten Konow: Det indiske drama og den nyere forskning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20 - Samtiden 1913.
Det indiske drama og den nyere forskning
ihjel. Saa dannet der sig i tidens løp traditioner om disse
kampe. Myter kom op, og de blev fæstnet i sange, som
blev knyttet sammen med dansene.
Saalænge hele dette ritual kunde utøves av hvemsom
helst, var det i sin natur helt religiøst. Men saasnart en
egen kaste eller en prestestand blir ene om utførelsen, be
gynder det hele at faa et nyt præg. Da har vi alt grund
laget git for et drama. Derfor hævdes der ogsaa nu at
dramaet historisk er en differentieret form av dansen, 02
der er dem som mener at dramaet saa langt fra at være
det sidste trin i den literære utvikling, snarere kan kaldes
den ældste form av poesi. Presterne, eller hvem det nu var
som sang og danset, kan her sies at optræde som en slags
skuespillere, og de som samlet sig til de aarlige fester hvor
ritualet fremførtes, var tilskuerne. For dem var det hele
virkelighet, begivenheter som avspeilet sig for deres øine.
I saa henseende er vel ogsaa nutidens teaterpublikum ikke
saa litet i slegt med sine forløpere i menneskehetens barn
dom. Og slegtskapet viser sig i meget andet. Naar i vore
dage el moderne drama opføres, er det vel ofte eller oftest
saa at det . ikke er den dramatiske konflikt seiv eller den
kunstneriske behandling som interesserer, men tvertimot det
som foregaar paa scenen. Alle disse dramatiske effektmidler,
som vel ingen dramatisk fortåtter forsmaar, appellerer til de
primitiveste instinkter.
Paa en maate var altsaa det ældgamle ritual et drama,
og uten slike forutsætninger vilde det græske drama visselig
været utænkelig. Men for at det skulde bli til en virkelig
kunstart, var det nødvendig at det løstes ut fra sin sammen
hæng, at det blev behandlet av folk som seiv ikke mere
betragtet sig som bundne til de gamle former og som med
virkende i opfyldelsen av religiøse pligter. Med andre ord,
man trængte til en kunstner, som stod fri likeoverfor det
gamle, kunde lægge sin personlighet ind i formerne og skape
et nyt personlig indhold. Det er rimelig nok at den høie
utvikling det græske epos og den græske lyrik hadde naadd,
gav Aischylos og de andre dramatiske banebrytere evnen til
at frigjøre dramaet fra ritualet, men dette ligger i de spe
cielle forhold i Grækenland og kan ikke brukes som bevis
for at epos og lyrik nødvendigvis maa utvikle sig først, for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0313.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free