- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
313

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sten Konow: Det indiske drama og den nyere forskning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det indiske drama og den nyerc forskning
mere kjendt i Indien. Det er da langt rimeligere at de for
skere har ret som mener at navnet bare fortæller os at
teppet gjerne blev forfærdiget av fremmede, kanske persiske,
stoffer.
Jeg nævnte ovenfor at et av de argumenter som er blit
ført i marken mot teorien at det indiske drama er en av
lægger av det græske, er den omstændighet at det indiske
drama saa ut til at være opkommet mange hundred aar
efter at den græske kultur overhodet var ophørt at øve
nogen indtlydelse i Indien eller i de indiske grænselande.
Dette argument kan nu ikke mere brukes.
Iblandt de rike haandskriftskatte som den sidste tyske
ekspedition bragte med fra Turkestan, findes der nemlig
brudstykker av dramaer som efter skriften at dømme maa
sættes til tiden omkring Kristi fødsel. Forfatteren av et av
disse dramaer er ogsaa kjendt, og hans tid synes at stemme
med en slik datering. Men allikevel gjør netop disse frag
menter den græske hypotese i høi grad usandsynlig. Det viser
sig nemlig at disse dramaer i teknik, i de faste roller og i
den for det indiske drama eiendommelige bruk av man«e
dialekter ved siden av hverandre, stemmer saa nøie overens
med det senere indiske drama, og adskiller sig saa bestemt
fra det græske. at det blir omtrent umulig at avlede det ene
av det andet. Naar dramaets form alt paa Kristi tider var
blit saa stereotyp, saa maa det ha en lang forhistorie i Indien
seiv. Før de græske fyrsters tid, de som et par aarhundreder
strævet med at bevare ruinerne av Aleksanders verk, kan
der ikke være tale om en saa sterk græsk indtlydelse at
den kunde skapt en ny levedygtig kunstart.
Seiv efter de nyeste fund og de sidste aars undersøkelser
staar vi derfor med hensyn til spørsmaalet om det indiske
dramas oprindelse endnu ikke helt paa fast grund. Vi vet
at der i Indien seiv var nok av forutsætninger for opkomsten
av et eget drama, og vi har lært at disse forutsætninger mu
ligens er betydelig ældre end vi før anet. Sammenligner vi
det græske og det indiske drama, saa er forskjellen saa over
ordentlig stor at det er vanskelig at tænke sig en sammen
hæng. Vanskeligheten er blit endnu større nu da vi vet at
det typiske indiske drama gaar tilbake til en saa tidlig tid.
Før kunde man til nød tænke sig at det var gaat med det
313

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free