- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
318

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Reidar Mjøen: Richard Wagner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Reidar Mjøen.
til aftenens forestilling. Jeg vet jeg skal gjennembæves av
sjeldne og overordentlige fornemmelser, og jeg ruster mig i
stilhet med litt motstand.
I tankerne foretar jeg en vandring gjennem Wagners livs
verk lik den jeg gjorde gjennem hans lille snurrige by. Mid
delalderligheten er fælles for byen og de fleste av Wagners
sujetter. (Ja handlingen i hans betydeligste verk, den mytiske
digtning «Nibelungenring», som behandler en frankisk stam
mesaga i norsk omdigtning, refererer sig sandsynligvis til
samme landsegn, hvor Bayreuth ligger.) Historik: Richard
Wagner fødtes i mai 1813 som søn av den begavede og alsi
dige teatermand Ludwig Geyer i Leipzig, som nogen aar efter
Richards fødsel egtede hans mor, enken efter den brave
Friedrich Wagner; seiv egtede Wagner i 1870 fru Cosima Bii
low, datter av de ugifte forældre Franz Liszt og komtesse
d’Agoult, efteråt hun et par aar før giftermaalet hadde skjæn
ket ham sønnen Siegfried, den senere saa kjendte komponist
og dirigent. Yi överlåter til Wagners tiender at lægge noget
mere i al denne «naturlighet» end det den fortjener som en
kjede av familietilfældigheter, men derimot er det tillått at
sætte enkelte betroelser i Wagners operadigtninge i nær for
bindelse med visse mørke erindringer fra hans. barndom.
Forøvrig førte WTagner til sin dødt i 1883 et meget bevæget
og vekslende liv, snart som sultekunstner i stor stil, snart
som pengefyrste og halvgud, rundt om i forskjellige av Eu
ropas byer. Det eneste, som ikke vekslet i Richard Wagners
liv, var tendensen i hans verker, retningen, den røde traad,
den var hel, fra «Fliegende Hollander» til «Parsifal». Skjønt
avstanden mellem dem kunstnerisk var stor nok.
Og dermed kommer jeg paany til det gamle durchlautige
teater, den førwagnerske, fransk-italienske opera, som dengang
over Paris behersket verden. Man kjender hovedtrækkene i
den ydre musikalske og scenetekniske del av Wagners reform,
sikkert den mest indgripende, kunsthistorien kan fremvise.
Man bruker om den slagordet «Gesa mtku nst». Ifølge
Taine skal tyskerne av aandsanlæg først og fremst være synte
tikere, og en dumdristig æstetisk syntese som den, Wagners
operaer tilstræber ved sin sammensmeltning av digtning,
musik, skuespil og bildende kunst, kunde sikkert kun utpøn
skes i en tysk hjerne. «Tyskerne,» skriver Carl Maria v. Weber
318

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free