- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
353

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Andreas Aubert

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
røde traad i hans virksomhet, og som omend med længere
avbrytelser holdt ham fast til det sidste. I Norden var
ialfald ingen forfatter grundigere hjemme i dette tidsrum
end han. Dahls betydeligste elev og en av vore første
rangs mestre, Thomas Fearnley, tok han første gang op
til systematisk studium. Det er et überegnelig tap for vor
historiske literatur at den store monografi, som han vistnok
hadde ønsket at skrive, foreløbig blev indskrænket til den
lille, men værdifulde førstehaands studie, som Kristiania kunst
forening utgav i anledning av Fearnleys 100-aars utstilling
1903. Som nordmænd maa vi nu dypt beklage dette, at hans
interesse i kraft av forskjellige omstændigheter blev vendt
bort fra den norske og mot den tyske romantik, en tids
alder som netop nu ogsaa i Tyskland studeres ivrigere end
nogensinde i erkjendelse av den grundlæggende betydning,
den har hat som den stille, frugtbare undfangelsens tid for
det ny-tyske kulturvælde.
Den kunde være mislig nok størsteparten av den officielle
tyske billedkunst fra denne tid. Det var mest i upaaagtet en
somhet de levet de stille og selvstændige mestre, som egentlig
først i aand og sandhet fattet det nye, der laa som kime i
Rousseaus evangelium og Schellings panteisme. Den store
aarhundred-utstilling av tysk malerkunst i Berlin 1906 hadde
en av sine hovedopgaver i at føre frem disse baade av viden
skap og publikum glemte mestre fra aarhundredets første
halvdel. Ingen, som saa den, vil glemme det indtryk_av
sjælfuldt natursyn og malerisk skjønhet, som størstedelen av
Caspar David Friedrich’s billeder gjorde. Hans sal
var avgjort en av den merkelige utstillings triumfer, og
dermed en triumf for Aubert, som alt i sin bok om Dahl
vel hadde været den tidligste til at rette opmerksomheten
paa denne Dahls intime ven og «Tysklands første store land
skapsmaler i vort aarhundrede», som han kalder ham. Aubert
blev da ogsaa betroet at skrive den første store fremstilling
av hans liv og kunst, og av den var han fengslet like til det
sidste. Baade de faa herhjemme, som kjendte hans arbeids
metode, og hans tyske fagfeller knyttet store forventninger til
dette verk. Efter de faa offentliggjorte brudstykker samt
den vidunderlig sjælfulde lille bok om Friedrichs ven, den
tidlig døde malerpoet Otto Runge (Berlin 1909, norsk utg.
353

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free