- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
455

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: En kunstner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En kunstner.
jeg har sprængt min hjerne uhelbredelig, saa vilde jeg da
fanden ta mig heller være Robert Dietrich paa galehuset end
at være kunstner som en av de fyrene.» I almindelighet
haabet han i det længste at han «skulde nok komme til at
arbeide igjen,» og at «hjernen vel ialfald holdt no’n aar».
Men en gang vi hadde snakket om förberedelser for at
faa ham ut, vi hadde projekteret et litet fællesmaaltid o. s. v,
jeg skulde gaa, og han hadde netop bedt mig hilse en fælles
ven, dä vi ser en vakker og meget finbygget kvinde bli ført
ind av porten. Hun kunde være høist femogtyve aar; men
haaret var helt graat; da sa han paa en litt forceret og
fremmed maate: «Hun kommer til at dø her jeg saa
det stod over porten da hun gik igjennem jeg saa det
samme paa samme sted første gang jeg seiv gjorde min en
tre her: Lasciate ogni esperanza voi che entrare qui jeg
hadde vel et anfald netop da. — En gal har jo sansefornem
melser som ikke dere «normale» begriper.»
Det var bare et moment; saa sa han, litt bittert,
men helt resigneret: «Aa det gaar nok lempelig til helvede
med alle disse projekter det lille festmaaltid til at cele
brere min frihet blir ikke av jeg kommer jo aldrig ut
herfrå: Lasciate ogni esperanza voi che entrare qui.»
Eftersom haabet blev mindre, kunde han daarligere bære
dette at være vingestækket og stængt i bur, hans ganske
store evne til at ironisere gik i det sidste over til bitterhet og
menneskefiendskhet, som ikke kjendte nogen persons anseelse.
I det sidste negtet han helt at motta besøk.
Naar en kunstner dør gam mel, efter at ha eksploiteret
sine evner til sidste rest, hører man ofte verden beklage det
tap den har lidt. Rent nøkternt set er vel tapet større nåar
unge evner gaar unyttet bort. Hvad der taptes for kunsten
ved den skjæbne der rammet Dietrich, tror jeg at ha ret til
at ha en mening om; jeg vet at han utenom sin glimrende
fantasi og rent tekniske, manuelle kunstnerbegavelse, ogsaa
eiet den hjertets og karakterens nobelhet som i heldi g e r e
til fæl de vilde kunnet frembragt det ypperste i kunst.
Hvad han seiv tapte, er et andet spørsmaal. Jeg tror
neppe han vilde faat nogen større glæde end arbeidsglæ-
455

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free