- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
582

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Reidar Mjøen: Opera og konsertsal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Reidar Mjøen
sine kræfter paa andre omraader end klaveret, som Karl
Nissen har foretat i de senere aar til bedste for forskjellige
musikforetagender, er det sandsynlig at Grøndahl efterhaan
den vil agterutseile ham som eksekutør. Han er vel ogsaa
den større klaverbegavelse av de to. Der er mere av for
standig beregning i Karl Nissens klaverspil end av umiddel
bar musikhengivelse ; han synes i det hele som musiker paa
de forskjellige omraader at ha arvet mere av sin fars seige
ihærdighet end av morens fantasirigdom og spirituelle gemyt.
Blandt det aller bedste og ædleste i norsk musikalsk kunst
hører Cally Monr a d s romansesang. Kvaliteten av denne
sang er jo guldgedigen baade som klang og som foredrags
kunst, og forhaabentlig er kunstnerinden ikke for altid tapt
for vort musikliv. Ellers er det som bekjendt paa sangens
omraade man her i byen som andetsteds skal søke det langt
overveiende antal av forhastede konsertoptrædender, og det
maatte være en lokkende psyko-fysiologisk opgave at under
søke nærmere den lammelse av et menneskes selvkritik, som
saa hyppig synes at være følgen av arbeidet med sang
stemme og tonedannelse. En av de smukkeste, lyriske
romansestemmer vi hører her hjemme, er Elisabeth Munthe-
Kaas’s, ved siden av Cally Monrad vor første romansekunst
nerinde. En skjær og sølvklar klang i tonen forenet med en
inderlig musikalsk forstaaelse gjør denne sang i dens bedste
numre eiendommelig indtagende. Den største stemmebega
velse blandt norske vokalister er for tiden Reidar Kaas. Av
sæsongens øvrige sangnavne er det rigtigst at fortie grosset.
Gode debuter var dog Ingeborg Sandviks og Sverre DahFs,
Haldis Michelsen’s og Astrid Bru n-Shanks, de to først
nævnte endog sjeldne.
I violinfaget mangler vi efter Carl Johansen nogen helt
perfekt og førsterangs eksekutør. De to dygtigste solovioli
nister, vort land senere har eiet, Harald Heide og Johan
Halvorsen, har gaat over i andre stillinger. Arve A r ve
sen er ganske vist et betydelig violinistemne, men et teknisk
stagneret, og Leif Halvorsen, som eier færdigheten, savner
endnu, saa ung han er, det personlige præg i sit spil. I
denne sæsong er dog nu fremdukket ikke mindre end tre pur
unge violinister, som hver især gir løfter for fremtiden : Henrik
Due, Bjarne Brustad og Oskar Holst.
582

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0590.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free