- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
604

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Ibsens «Peer Gynt»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Chr. Collin.
Bjørnsons epokegiørende bondefortællinger ligger i nogen grad
til grund for Ibsens bondefremstilling i de tre første akter
av «Peer Gynt». Bjørnson hadde her brutt vei. Men Henrik
Ibsen brøt sig seiv en ny vei, ved at vende Bjørnsons kjær
lige syn paa de norske bønder om til et satirisk revsende
billede av deres mangler.
Ikke blot drømte nordmændene som individer om at
bli rike, enten hjemme eller i Amerika. Men ogsaa som
folk drømte de om at Norges gamle storhetstid skulde komme
igjen. Seiv den kritisk-satiriske Welhaven, som dog sam
tidig var en stor lyrisk digter, hadde sunget: «Hvad Norge
var, det skal han atter vorde, paa land. paa bølge og i folke
rang.» Og som norsk digtning og billedkunst var beskjæftiget
med at drømme om den gamle sagatid og om en gjenop
vækkelse av fortidens storhet, saa var ogsaa norsk videnskap
optat av fordypelse i fortidens storhet. «Den norske
historiske skole» (Keyser og P. A. Munch) hævdet den gamle
norsk-islandske literatur som norsk, ikke som «nordisk»
(eller skandinavisk). Den norske videnskap var, efter Ibsens
mening, romantisk tilbakeskuende, arkæologisk. Endog saa
langt som til det gamle Ægypten strakte sig de norske viden
skapsmænds arkæologiske interesse. At drømme om den store
fortid, om de gamle sagalande, og i fantasien «skumme hi
storiens fløte», istedenfor seiv at skape ny historie, det var
efter Ibsens mening de samtidige nordmænds svakhet. Derfor
er det at Ibsen lar Peer Gynt mot slutningen av den fjerde
akt bli arkæolog og søke til Ægypten, det gamle sagaland,
hvor förtiden var død og forstenet, likesom i Norge. Norges
universitet hadde kort før digtet om Peer Gynt blev skrevet,
faat en samling av ægyptiske oldsaker og en lærd ægyptolog
i Lieblein, den senere professor og Ibsens reisekamerat til
Suez-kanalens aapning i 1869.
Digtet om Peer Gynt er saa at si spækket med satiriske
pilespidser, rettet mot det norske folks, særlig bondefolkets,
svakheter. Gjennem scenerne hos Dovregubben revses den
norske selvgodhet, som efter Ibsens mening formaar at finde,
at alt hjemlig er stort og skjønt. En stenrøs blir til et slot,
og usle filler tii en kongelig klædning, for ikke at tale om
Dovrekongens maaltid! Selvgodheten og tilbøieligheten til at
drømme sig bort fra virkeligheten virker her sammen.
604

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0612.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free