- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
609

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Ibsens «Peer Gynt»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 Samtiden 1913.
Ibsens «Peer Gynt».
Har d u salmebok i klædet ?
Har du guldfaks over nakken’.’
Skotter du nedover spredet?
Holder du din mor i stakken ?
Har du blygsel over øiet?
Kan du negte, nåar jeg her?
Blir der helg, nåar en dig ser?
Peer Gynt foretrækker det usikre haab om at vinde den
rene Solveig for sikker rigdom og fred med hele bygden,
sandelig denne stortænkte bruderøver og voldsmand, som
foretrækker fredlöshet paa tjeldet, hvor enhver kan jage ham,
for et trygt og komfortabelt egteskap og en god stilling i et
velordnet samfund, denne helt er ikke nogen legemliggjø
relse av det norske bondefolk, men en norsk slegtning av
Byrons «Don Juan» og «Korsaren», av Schillers Karl Moor
i «Røverne» (som vel allerede hadde været den unge Ibsens
forbillede, da han skrev «Catilina»); han er den storsindende
romantiske rover eller fredløse, den anti-borgerlige oprørs
aand, den hensynsløse eventyrer, som gaar sine egne veier,
tvertimot skik og bruk, og som elskes av den romantiske
unge kvinde.
Denne Peer Gynt, som i et avgiørende øieblik foretrækker
Solveig for al jordisk velstand, han vil ganske sikkert tilslut
bli reddet, hvad der end hænder ham underveis. Endog da
han ogsaa förlåter Solveig, straks han har vundet hende, og
lar hende alene tilbake i de store skogvidder, er der ikke
noget høisindet og næsten ophøiet i dette, at han gaar fra
hende uten at røre hende, fordi han ikke kan utholde tanken
om, at hun, den uskyldige og rene, skal besudles med kjend
skap til hans fantastiske forbindelse med Dovregubbens datter
og hendes motbydelige avkom?
Og i Aases dødsscene, som avslutter den tredje akt,
er der ikke ogsaa her i Peer Gynts karakter en fortryllende
fin blanding av en karakter-svakhet, som drømmer sig bort
fra virkeligheten, og sønlig ømhet og hjertensgodhet, der
hvor Peer gjengjælder alle de gånger, mor Aase har trostet
og beroliget ham ved at fortælle eventyr, mens han var liten
gut, ved at fortælle hende paa en ny maate eventyret om
609

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0617.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free