- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtyvende aargang. 1914 /
88

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - C. W. Schnitler: Joh. Flintoe og norsk romantik - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

C. W. Schnitler.
At dette provinsielle prospektmaleri, som jo kun i betin
get grad kan komme ind under begrepet kunst, trods alt gir
et ganske træffende uttryk for tidsalderens natursyn her
hjemme op til 1830, bekræftes paa forskjellig maate. Det sees
av tidsalderens digtere Sch wa ch og Bj errega ard, Wolf f
og Mauritz Hansen og av andre forfattere. Det er den
blide og milde natur i menneskenes nærhet, som tiltaler dem
men som motsætning ogsaa steile fjeld og fosser som 18de
aarhundrede hadde bragt sans for i forbindelse med begei
stringen for det urgamle og kjæmpesterke klippeland.
Overhodet var literaturen (Bjerregaard) naadd litt videre end
billedkunsten. Men altid gjaldt det samme teatralske og effekt
fulde Norge, og virkelig naturglæde findes der kun faa og
spinkle uttryk for. Man la sin elsk paa Dovre og Sarpen,
Gausta og Bjukan og saa i dem vel saa meget vældige kraft
og rædselsfænomener som skjønhetytringer. Man hyldet dem
som et slags abstrakt uttryk for nordmandens kraft. Især var
det jo Dovre som efterhvert blev symbol paa det gamle Norge
i sin fjeldfaste høihet, og som saadant blev det ved at spøke
langt ned i 30-aarene, da hurra-ropene for 17de mai for rig
tig at faa den festlige klang maatte eie gjenlyd fra «Dovre
fjeld».
Stiller vi nu overfor dette milieu Flintoes kunst, blir det
med én gang slaaende, at den er fyldt av en helt ny aand.
Han nøier sig ikke længere med kystbyerne og de mere eller
mindre effektfulde utsigter deromkring, men trænger dypt
ind i hjertet av landet til dets mest egenartede og uberørte
strøk. Dernæst spores i hans form og teknik litet av den
sløvede rutine, som alle de andre saa sterkt præges av. Der
merkes tydelig en rent kunstnerisk fryd over mægtige for
mer og sterk, ren farve. Hele hans fremstilling har laant noget
av den kraft og friskhet, som dette første, herlige møte med
Norges natur avlet i et mottagelig kunstnersind.
Aarsaken til det store fremskridt, som Flintoe’s skildring
av Norge betegner, er naturligvis først og fremst den, at han
stod høiere end nogen anden herhjemme i kunstnerisk evne.
Men den historisk interessanteste og den dypeste forklaring
av hans indsats ligger sikkert deri, at han var født og vok
set op i Danmark og først som moden mand kom til Norge.
I den aandelige atmosfære, som hersket i Danmark i aar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:44 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1914/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free