- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtyvende aargang. 1914 /
110

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - L. Aas: George Bernhard Shaw. Socialismens digter - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Li. Aas
fundet. Doven og snobbet som han var, mente han sig be
rettiget til at leve av statssinekurer og var da ogsaa pensio
nist allerede før Bernard Shaws fødsel. George Shaw var
siet ikke «moralsk udadlelig». Principielt var han totalist,
men han dråk i smug. Bernard Shaw har da ogsaa i sine
autobiografiske meddelelser fremstillet sin far mildt satirisk
som «a weaker brother of Charles Lamb».
1 40-aarsalderen giftet han sig med Lucinda Elizabeth
Gurly, som var ham fuldstændig overlegen i alle retninger.
Mrs. Shaw (hun lever endnu) var likesaa kraftig, intelligent
og viljesterk som hendes mand var svak og übetydelig. Hun
har aldrig været nogen «domestic genius», snarere er hun
prototypen paa, hvad man kan kalde «den nye kvinde» i
Shaws sprog. Egteskapet blev ulykkelig, og Mrs. Shaw søkte
mere og mere sin tilflugt til musikken.
Bernard Shaw’s familie var protestantisk, hvad der i
Irland efter hans mening kun er en «klassefordom» («Prote
stantism in Ireland is not a religion; it is a side in political
faction, a class prejudice, a conviction that Roman Catholics
are socially inferior persons»). Bernard Shaw vokste saaledes
op omgit av snobberi, standsfordomme, hui skikkelighet og
religiøst hykleri alt det han siden ustanselig har ført krig
mot. I disse omgivelser vokste oppositionslysten i guttens
sind, og det første Shaw lot trykke var en artikel mot
de amerikanske vækkelsesprædikanter Moody og Sankey.
Her kaldte han sig til alle sine onklers og tanters rædsel (som
han sier i «On going to church») paa Shelley-vis for «ateist».
Bernard Shaws skolegang utmerker sig ikke, slik som
Sherard fortæller os om Oscar Wilde, ved duksetendenser.
Hans skoletid som elev av den Wesleyanske skole i Dublin
har siden altid staat for ham som unyttig og bortkastet. Han
var doven og likeglad, læste litet og lærte mindre. Dette er
bakgrunden for den intense foragt for skoleopdragelsen, som
siden altid har fulgt ham. Istedenfor «grammatik og gal uttale
av græske og latinske forfattere» fik Bernard Shaw i sit musikal
ske hjem et godt kjendskap til musikkens store mestere fra
Bach til Richard Wagner. Malerkunsten lærte han ogsaa
tidlig at sætte pris paa; han blev aldrig træt av at besøke det
«ensomme» nationalgallerii Dublin som bare «han og vakten»
paa stedet kjendte. Michel Angelo var guttens store ideal.
110

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1914/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free