- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtyvende aargang. 1914 /
247

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Halvdan Koht: Det store i 1814

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det store i 1814.
den som skulde styre, og den kontrakten kunde ikke folket
paa egen haand forandre. Somme sa, at folket helt hadde
git styringsmagten til en enkelt mann, og denne mannen,
kongen, han var derfor suveræn, al suveræniteten var
samlet hos ham. Det var den læren som enevældet støttet
sig paa, og den gangen enevoldsmagten seiret her i landet i
1661, da sa folk at «suveræniteten» var innført.
Det som Rousseau forkynte, det var at folket ikke ved
nogen kontrakt kunde gi suveræniteten fra sig helt eller del
vis; suveræniteten var udelelig og uavhændelig, og den blev
altid værende i folkets eie, enten det levde under despoti
eller en hvilkensomhelst annen styringsform.
Alt dette kan for os høres temmelig abstrakt og likegyl
dig. Vi bygger ikke vor stats- og samfundslære paa en slik
kontrakt-teori. Vi ser utviklingshistorisk paa samfundsord
ningen, og vi regner saa godt vi kan med reelle, levende
magter.
Men for hundre aar siden var disse teoriene livsmagter,
og de hadde stor praktisk betydning, en betydning som
rækker helt fram til vore dager La mig vise det iet eneste
eksempel som alle kjenner: det absolute veto. Er suveræni
teten delt mellem folk og konge, saa har kongen absolut
veto ; han kan stænge for folkeviljen. Har folket hele suve
ræniteten, da gjælder intet veto, da avgjør folket om hver
en lov i landet.
Da Rousseau satte op den læren at almenviljen er
høieste lov, da han gav folket suveræniteten tilbake,
da gav han det med det samme en rett som det alt længe
hadde sukket efter, og som det hadde det høieste behov for,
retten til aa gjøre oprør mot magthaverne, retten til
revolusjon. Teorien var bare det naturlige uttrykket for
den strid som laget sig til; men den blev ogsaa et vaapen
for de nye klassene som rykket fram, og den formet grunn
lovene for de nye samfund.
Det var det som hændte i Norge i 1814, det var det
som reiste sig mot Kiel-freden, at folket hævdet suveræ
niteten for sig seiv. Og hele aaret blev en eneste kamp for
folkets suverænitet.
Det var et gjennembrudd. Men det kom ikke uforbe
redt. De nye tankene hadde funnet villig grobund i Norge;
247

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1914/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free