- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtyvende aargang. 1914 /
342

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Christian Langaard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl W. Schnitler.
Kunstmuseet i Kjøbenhavn. En sjelden indsigtsfuld samler
er overlæge J. Schweigaard, som eier en utsøkt samling
gamle møbler, et av landets rikeste privatbiblioteker og lito
grafiske samlinger og fremfor alt en førsterangs samling av
gam melt norsk sølv.
Utenfor Kristiania har vi i vore dage først og fremst
Greves efterfølger paa Aastvedt, grosserer Basmus Meyer,
som i sit hjem i Krybbebakken i Bergen har en rik, delvis
utsøkt samling av gamle møbler, av porselæn (beskrevet av
Joh. Bøgh i Vestlandske museums aarbok 1909), fajancer, tyske
stentøikrus, norsk sølv og glas. I de senere aar har han som
bekjendt med lidenskap lagt sig efter moderne norsk maler
kunst og i løpet av faa aar skapt den baade mest omfattende
og bedste samling av denne art, siden OlafSchou skjænket
alle sine skatte til Nalionalgalleriet.
Dygtige samlere med det rent kulturhistoriske maal at
kaste lys over en begrænset landsdels liv og utvikling er
G. F. Heiberg paa Amble i Sogn og Jens Bugge i
Mandal. Men det mest storslagne eksempel paa denne
samlertype har vort land som bekjendt i A. Sandvig paa
Lillehammer.
I en anden retning end den her paapekte gaar den noble
samlerlidenskap og det forfinede kunstsyn hos en norsk
mand, som ikke bør bli uomtalt i denne forbindelse, men
som vi herhjemme kjender altfor litet til maleren Bernt
Grønvold, som i en aarrække har levet avvekslende i Berlin
og Tyrol. Ikke alene eier han en rik og herlig samling av
litografier og haandtegninger av 19de aarhundredes mestre
fra Gavarni og Daumier til Werenskiold ypperlige
stykker av gammel japansk og moderne fransk malerkunst,
men med sin storartede samling av tyske billeder har han
erobret en række nye provinser tilbake for den tyske kunsts
historie. Med næsten intuitiv sporsans har han nemlig kunnet
grave frem av ren upaaagtethet eller forglemmelse ikke mindre
end fem tyske malere fra 19de aarhundredes første halvdel,
hvorav et par ved sin glødende virkelighetsskildring og sine
maleriske kvaliteter nu almindelig erkjendes for at høre til
det tyske maleris sterkeste og uavhængigste begavelser. Det
er portrætmalerne Fr. Wassmann, F. Bohden og Emil
Janssen samt landskapsmalerne M. Bohden og H. Beck-
342

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1914/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free