- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
122

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Stil og sprog - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Krogvig.
i ett og alt har staat frem som et selvfølgelig og nødvendig
uttryk for tingens eget væsen. Ethvert brud paa formen
vilde bety forringet brukbarhet; omvendt bringer ethvert tek
nisk fremskridt formen nærmere det fuldendte.
Vi kan gjøre de samme iagttagelser, om vi fra det
maskintekniske omraade gaar over til et, hvor ingeniørteknik
og fri kunst arbeider haand i haand, til arkitekturen. Det
moderne forretningsliv stillet helt andre krav til en bygning
end tidligere tiders. Samtidig bød ingeniørteknikken med
sine jernkonstruktioner og sine andre tekniske fremskridt
muligheter for ny arkitektonisk skjønnet. Tidligere hadde
arkitekten paa en viss maate og til nød kunnet holde sig inden
for de historiske stilarter, men det blev en umulighet efterhaan
den som det stof han hadde at arbeide med det moderne
kommercielle og industrielle livs behov skilte sig længer og
længer ut fra den forutgaaende tids. Men da den egentlige
forretningsvirksomhet i almindelighet bare trængte et par av
bygningens underste etager, nøide man sig med at omdanne
disse, med at gjøre dem til et sprinkelverk av jern med glas
fyldinger imellem, og oppåa bygde man videre som i gamle
dage. Altsaa igjen sammenknytning av dele som ikke hører
organisk sammen. Og endnu værre blev det, nåar man søkte
at skjule bygningens formaal bak en maske av utenpaa
hængte dekorationer fra en svunden tid. Her hos os trænger
en ikke gaa mange skridtene for at fmde eksempler paa stil
løshet av denne art. Men det moderne liv kræver nye for
mer ogsaa i bygningskunsten, former som motsvarer vor
egen tids særegne krav, og efterhaanden som kravene blir
sterkere, saa det blir nødvendig at imøtekomme dem helt ut,
vil en ny stil, vor egen tids stil, fremstaa.
Naar jeg har opholdt mig saa længe ved stildannelsen,
paa omraader, som ligger fjernt fra det jeg her har tat sigte
paa det sproglig-litterære er det fordi lovene for stil
dannelse er de samme overalt. Stilen utvikler sig organisk
av stoffet, enten nu dette, som i maskinteknikken, repræsen
teres av materiale og behov, eller det, som i literaturen, ut
gjøres av en tids, et folks eller et individs sjælelige indhold.
Stilen vokser overalt frem som folge av dypere erkjendelse
for den frie kunsts og litteraturens vedkommende som
folge av dypere sel v erkjendelse. I jo høiere grad det lyk~
122

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free