- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
181

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Aubert: Kunst og skole i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst og skole i Tyskland.
industrien ind over Tyskland og kvæler den haandverks
mæssige tradition, paa samme tid som den skaper sociale
forhold som længe hindrer skjønhetsværdierne i at faa den
plads de bør ha i samfundslivet og i menneskenes dag
lige liv.
Det var gjennem den første verdensutstilling, i London
1851, at det gik op for dem som hadde øine at se med, at
smagen var kommet i forfald, ikke bare i Tyskland, men
ogsaa i England og de andre europæiske land som deltok i
utstillingen. Seiv i Frankrike var der tilbakegang at se. Det
land som først tok fat paa en bevisst gjenreisning av form
sansen, var England. Her begynder netop omkring midten
av aarhundredet et storlinjet gjenreisningsarbeide under
ledelse av høvdinger som Ruskin, William Morris og Walter
Grane. Paa engang drømmere om en lys fremtid og i be
siddelse av engelskmandens virkelighetssans er disse mænd
klar over at de sociale forhold maa omskapes for at der i
samfundet skal kunne skapes en bredere grund for kunstliv
i videste forstand, og slutter sig derfor nær til det social
demokratiske parti. Det varte ikke saa længe før man i
engelsk kunst og kunsthaandverk og i det engelske publi
kums kunstforstaaelse kunde merke følgerne av det mægtige
arbeide som var tat op av Ruskin og hans tilhængere, og
dette arbeide har vist sine virkninger langt utenfor Englands
grænser. Ogsaa i Tyskland har Ruskins tanker øvet sin ind
tlydelse, men først sent, henimot aarhundredets slutning.
Det gik lang tid etter den første verdensutstiJling før det
gik op for tyskerne hvor langt tilbake de stod i kunsthaand
verk og i kunstsans. Der var da ogsaa i Tyskland i aarene
fra 1850 og utover forhold som la sig hindrende iveien for
et samlet gjenreisningsarbeide paa dette omraade svarende
til det i England. Den tyske nation var endnu ikke politisk
samlet, og i aarene 1848—71 er det tyske folks interesser for
en væsentlig del optat av de politiske forhold, av kampen
for Tysklands enhet. Aandslivet fulgte i det store og hele
den samme sterkt intellektuelle og videnskabelige retning det
hadde fra før. Der viser sig nok fra omkring 1860—70 av
tydelige bestræbelser som gaar ut paa at hæve kunstsansen
i Tyskland. Der oprettes museer, akademier og kunsthaand
verksskoler. Men disse institutioner beherskes alle av en
181

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free