- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
185

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Aubert: Kunst og skole i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 Gitert efter den ovenfor nævnte bok av Richter.
Kunst og skole i Tyskland.
betydning for kunsten i skolen, Konrad Lange dengang
professor i kunsthistorie ved universitetet i Tiibingen og
Alfred Lichtwark.
I sin bok «Die kiinstlerische Erziehung der deutschen
Jugend», som utkom i 1893, ser Lange spørsmaalet fra øko
nomisk standpunkt. Tyskland er av naturen ikke noget rikt
land og er for tilfredsstillelsen av mange behov henvist til
andre land. Nu skal Tyskland mener Lange ikke nøie
sig med at la industrien tjene som motvegt mot denne av
hængighet. Ogsaa et sterkt, nationalt kunstliv vilde ha den
største økonomiske betydning. Desværre er kunsten, sier
han, i mange tyskeres øine bare et liebhaberi for nogen faa
velstillede og uten nogensomhelst praktisk nytte. «Man skulde
la denne fordom endelig falde og lære at behandle slike
spørsmaal fra økonomisk standpunkt. Kunsten er av alle
menneskelige virksomheter den som med de forholdsvis rin
geste materialer skaper de forholdsvis høieste værdier. Paa
intet omraade av industrien spiller raamaterialets værdi en
saa liten rolle likeoverfor bearbeidelsens værdi som i dehøiere
arter av kunst, særlig maleriet. Paa intet omraade
av menneskelig frembringelse blir den aandelige arbeidskraft,
geniet, saa høit betalt som i kunsten.» 1 Et klassisk eksempel
paa at et folk kan ha uvurderlige økonomiske fordele av at
utvikle sin kunstneriske evne og av at fremme sit lands kunst
liv, ser han i Frankrike. Nu har Tyskland ganske vist for
søkt at efterligne Frankrike og England i denne retning. Dei
er blit oprettet kunstakademier og museer og arrangert ut
stillinger. Men man har glemt at skape et kunstinteressert
publikum. Der er ingen mangel paa kunstnerisk evne i
Tyskland. Tvertom lider landet under överproduktion av
kunstnere, som folket ikke kan bære fordi det ikke har evnen
til at forståa dem og interesse av at støtte dem. Veien til
utvikling av et kunstinteressert publikum gaar gjennem dilet
tantismen den vei England og Frankrike har gaat. «Der
findes en god og en daarlig dilettantismen, uttalte Lange paa
den første tyske kongres for kunst i skolen i Dresden 1901.
«Den daarlige gjør menneskene hovmodige og udygtige til at
nyde sand kunst, den gode derimot gjør dem beskedne. Ti
den lærer dem hvor vanskelig den store skapende kunst er,
185

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free