- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
187

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Aubert: Kunst og skole i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst og skole i Tyskland.
gen i stor stil. Ved at kunne vise sine kjære hamburgere
kunst med emner fra deres egen by og dens omegn har han
villet hæve dem til at kunne glæde sig over kunst i det hele.
Han har ment at gjenkjendelsens glæde, glæden over i kunst
verket at finde igjen noget man har set eller følt i det virke
lige liv, for mange kanske de fleste er det første skridt
til kunstnydelse i det hele.
Endda tydeligere viser Lichtwark sig som pædagog i en
anden side av museumsvirksomheten. Han er i Tyskland
en av hovedmændene for den utvikling av museerne som har
ført dem bort fra at være væsentlig opbevaringsrum for kunst
verkerne under tilsyn av en konservator, en bevarer, til at
bli en levende organisme, hvis sjæl er en direktør, en leder,
en som dirigerer den livgivende kraft som skal utgaa fra
museet. Til et moderne museum hører utstillingsrum for
nyerhvervede kunstverker og for særutstillinger, studiesaler,
bibliotek og læsesal, forelæsningssaler, hvor der først og fremst
holdes forelæsninger over den kunst som er repræsentert i
vedkommende museum. Et slikt museum kommer i nær
berøring med befolkningen paa det sted hvor museet ligger,
medens et gammeldags museum liggersomen «seværdighet»,
besøkt kanske like meget av fremmede som av stedets egne.
Mellem «Kunsthalle» og Hamburgs indbyggere har der været
særlig nær forbindelse. I nærmere eller fjernere samarbeide
med museet staar en række foreninger, hvorav de hvis direkte
maal er at hæve medlemmernes og hamburgernes kunstsans,
er grundet efter tiltak av Alfred Lichtwark. En av de stør
ste og virksomste foreninger er «Die Gesellschaft der Kunst
freunde», som blev grundet i 1894. Medlemmerne er dilet
tanter og samlere, som holder sine møter og ulstillinger i
«Kunsthalle» og har øvet sin kunst under Lichtwarks ledelse
og drevet frem av hans energi. De har lagt sig særlig efter
litografi, radering, kobberstik og træsnit, utgir et «Liebhaber
bibliothek». har i tegninger og akvareller gjengit byens gamle
bygningskunst, har komponert bokbind og laget haandarbeider
av mange slag og tegninger til blomstervaser. En anden
förening er «Die Gesellschaft zur Förderung der Liebhaber
photographie», som gjennem internationale og nationale ut
stillinger og publikationer har git støtet til at ogsaa fagfoto
grafien over hele Tyskland har tat kunstnerisk retning.
187

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free