- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
196

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Aubert: Kunst og skole i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Karl Aubert.
ydre utstyr. Tvertom. Man lægger vegt paa at vælge vak
kert materiale til bygningen. Og man sætter gjerne et relief
eller etandetbilledhuggerarbeide paa en plads hvor det virkelig
hører hjemme, eller anbringer en indskrift paa rette sted. I
det indre faar gangene en saa lys farvetone som mulig, og i
værelserne males med vakre farver. Ved paneler og friser
paa væggene forhøies ofte det velgjørende indtryk.
Det er selvsagt ikke like vellykket alt det nye som ska
pes, og det er vistnok> ogsaa saa at der findes eiendomme
ligere moderne arkitektur i andre land end Tyskland. Men
ingen kan negte at retningen i Tyskland i hovedsaken har
været rigtig og fremgangen meget sterk.
Naar man nu i Tyskland lægger slik vegt paa at føre
kunsten ind i skolen og skape vakre omgivelser for den op
voksende slegt, saa tænker man ikke længer i første række
paa kunstens økonomiske betydning og paa den betydning
det har for kunsten seiv at faa et kunstinteressert publikum.
Man er først og fremst blit klar over kunstens evne til at
gjøre livet rikere for menneskene i alle samfundslag. Og
den som er vant til daglig nogen tid at færdes i vakre omgi
velser, vil faa träng til efter evne at skape vakre omgivelser
i sit hjem, og vil kræve at den by eller den egn han bor i,
blir holdt saa vakker som det lar sig gjøre.
Det har ogsaa paa anden maate betydning at barns øine
aapnes for billedkunstens værd. Det at se paa kunst og glæde
sig over kunst egger til iagttagelse ogsaa ellers, øver altsaa
evner, og danner derved en gagnlig utfylding til den kund
skapsmeddelelse som har saa bred en pläds i skolen. Det
er derfor ingen tilfældighet at man blandt dem som har vir
ket ivrigst for kunst i skolen i Tyskland tinder flere av de
mest fremstaaende forkjæmpere for «arbeidsskolen», mænd
som den bekjendte miinchnerskolemand Georg Kerschen
steiner og den mangeaarige formand i Hamburgs «Lehrer
vereinigung zur Pttege der kiinstlerischen Bildung», folke
skolelæreren Carl Götze, som samtidig er redaktør av
tidsskriftet «Der Säemann», et hovedorgan for arbeids
skolen.
Det omraade inden skolen hvor kunsten og arbeidsprin
cippet falder mest sammen, er tegneundervisningen. For en
reform av denne har Kerschensteiner og Götze hørt til de
196

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free