- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtyvende aargang. 1915 /
264

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Einar Lexow: Er kubismen et tilfældig fænomen?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9g4 Einar Lexow.
er utbrændt, altsaa op med det uvirkelige! Virkeligheten er
ikke maalet, altsaa saa langt bort fra den som mulig! Deres
kunst betegner en helt naturlig reaktion mot naturalismen;
men det staar ikke til at negte: den er altfor voldsom og
utrolig snæversynt. Reaktionen fører fra den ene yderlighet
over i den anden. Det staar for mig, som kubisterne har
ret, nåar de vender sig fra naturimitationen. Men derfor er
det ikke sagt, at deres maate at reagere paa er den sundeste.
Feilen er, at man istedentor at si: «slik og slik skal det ikke
være* sier .slik og slik skal det være». Kubisterne nøier
sig ikke med det negative program, at søke bort fra virkelig
hetsgjengivelsen, men de søker en fast fælles form for reak
tionen; de er positive; de sætter den fri fantasikunst i system.
Derfor’ tror jeg kubismen kun er en barnesygdom for den
moderne kunst. Sandsynligvis vil vi om nogen aar betragte
den som vi nu betragter «jugendstilen». Den var en natur
lig reaktion mot al uselvstændigheten i brukskunsten. Den
brakte noget nyt, den brøt med det gamle ; men seiv val
den en eneste stor smagløshet. Den hadde sin betydning;
den var et uundværlig led i utviklingen; men i sig seiv var
den værdiløs.
Men den bevægelse, som kubismen indleder eller ret
tere, som kubismen er med at indlede, den er neppe noget
forbigaaende. Ti en fri billedkunst, der sætter sig dekorative
maal,der søker det karakteristiske og uttryksfulde, en slik kunst
har endnu en uendelighet av muligheter. Farvens skjønnet, lin
jens skjønhet, förenklingens og gjentagelsens skjønhet, rytmens
skjønhet paa den ene side og den subjektive følelsesbetomng paa
den anden side, det intense, det lyriske, eventyrets fantasiver
den, alt dette kan endnu linde de tusen uttryk i billedkunsten.
Den kan være lyrisk og dramatisk og musikalsk, denne kunst,
men den blir neppe episk mere. Vil vi ha besked om virke
ligheten, saa faar vi gaa andetsteds. Vi vil neppe i fremtiden
gaa til billedkunsten for at faa vite, hvordan en hest ser ut;
slikt faar man vite meget bedre paa anden maate.
Meget av dette gjør sig allerede gjældende i vore dages
kunst ogsaa utenfor kubisternes leir. Vor unge norske kunst
har saaledes tjernet sig temmelig sterkt fra naturalismen alle
rede nu. Det første store navn her er Edvard Munch; men
ved siden av ham tror jeg ogsaa vi har lov til at nævne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1915/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free