- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
112

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vilhelm Ekelund: Dostojevski - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vilhelm Ekelund.
länge öfvervinna sjukdomen. Stundom tänker han på att
återvända till Ryssland och låta sätta sig i fängelse för att
där fullborda romanen, men truktan att sjukdomen skall
förvärras afhåller honom.
I början af 1870-talet begynner han tala om sitt stora
verk: «det är på tiden att börja tänka på att skrifva något
allvarsamt» det verk, hvars idé skall utgöras af frågan
om Guds existens, det problem som han alltid lidit under.
Han har för afsikl att skrifva en roman om atheismen;
och därmed skall han ha fullbordat sin konfession. Han
har för afsikt att kasta sig i vidlyftiga studier för denna
bok. Man får dessvärre alltför litet veta om dessa stu
dier och hans reaktion på samtida västerländskt tankelif.
Hela vintern 1868—69 (i Florens) läser han Voltaire och
Diderot.
Fort nog har han mist smaken för Turgenjeff (Karmasi
nov i «Dämonerna»). Till Strakhov skrifver han om «Byns
Kung Lear», att han finner den tom och emfatisk. Turgen
jeff är épuisé. «Porträtterna» anser han emellertid be
tydande. Tolstojs personlighet ber han enträget om under
rättelse om. Han opponerar mot Strakhov, när denne sätter
Tolstoj i jämbredd med de största i ryska litteraturen. Pusch
kin, Lomonossoff, Gogol, det är genier. Alt skapa en «Peter
den Stores neger», en Belkin, det är att säga något aldrig
sagdt, men «Krig och fred» är icke något nytt. Turgenjeff
och Tolstoj äro littérature de grands proprié
tai r es. Han hånar Belinski för hans förakt för det natio
nella. Belinski är stupide, puant ej som person, men
som ryskt fenomen betraktad. Den universella kosmopoli
tiska människan är ett abstraktum som existerar ingenstans
och aldrig kommer att existera. Hvarför sjunker occiden
ten? Därför att den förlorat Kristus. Den ryska europeis
men måste vända tillbaka på den orthodoxe Kristus’ banor.
Rysslands mission är att visa världen «den ryske Kristus»,
och världen skall uppstå, tack vare Ryssland! Idealet af det
mänskligt sköna är i ryska folket. Han talar med största akt
ning om Danilevski. Själf har han nedskrifvit tankar af lik
nande innebörd som han. (Danilevski, först «europé» och
fourierist, senare slavofil, författare af en berömd bok, «Ryss
land och Europa».)
112

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free