- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
149

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hulda Garborg: Hiawatha og «den store fred»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hiawatha og «den store fred».
av sagntaaken likesom den historiske Hiawatha, og de to
staar i irokesernes historie som repræsentanter for det onde
og det gode, for lys og mørke. Den djævelske Atotarho dan
ner en virkningsfuld bakgrund for Hiawathas lysende Messias
skikkelse.
Hiawatha betyr: «Han som søker wampunbeltet». Wam
pun er skjæl eller konkylier som bruktes av indianerne dels
som byttemiddel (penger), dels som pynt. Wampunbeltet var
slike skjæl trukket paa snorer og knyttet i forskjellige figurer
til støtte for hukommelsen ved sagn- og sagafortælling. Hia
watha avbildes ofte søkende skjæl paa stranden, og maaske
er det han, som har opfundet denne «skrift». At wampun
strenger før hans tid var et fredstegn, synes ialfald at fremgaa
av den tradition som fortæller at da Hiawatha kom ned til
menneskene i sin hvite kano, lyste hans bryst av wampun
strenger, paa det at man skulde se han kom med fred.
Men sagnet om den hvite kano og skjælplukningen paa
stranden har sin rot i en virkelig begivenhet i hans liv, som
jeg senere skal fortælle om.
Hiawatha var seiv en høvding av høi byrd. Men han
stod under Atotarho i rang; derfor maatte han saa længe
«sørge over sit folk» uten at kunne hjælpe det. Atotarho
stængte paa alle kanter og forbød alle at høre paa Hiawathas
reformplaner.1
Men folket elsket Hiawatha for hans visdom og mildhet
likesaa meget som det hatet Atotarho.
I de mange Hiawatha-legender (samlet av Schoolcraft)2
som er benyttet av Longfellow, findes selvfølgelig ogsaa
mange træk som passer paa den historiske Hiawatha.
Fra hans barndom fortælles det bl. a., at han kjendte
alle himmelens fugler, forstod deres sprog og kaldte dem
Hiawatha s kyllinger. Og han kjendte alle skogens
dyr og kaldte dem Hia wa t has brø dre. Og det som
særlig præget den store reformator og satte ham saa høit
over hans samtid, var netop hans altomfattende kjærlighet.
1 Naar man læser om Hiawatha og Atotarho, trækkes tanken uvilkaarlig
hen paa to skikkelser i nordisk sagadigtning: Sigmund Bresteson og Trond
i Gata paa Færøerne.
2 «History of the Indian Trines of the United States».
149

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free