- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
181

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Historisk digtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Historisk digtning.
at vinde kundskap i Roms historie, men der lindes neppe
nogen anden bok, hvori den menneskelige erindrings mægtig
ste symbolisering av de ypperste mandlige dyder Julius
Cæsars skikkelse • er tydet som i denne. —Vi har i vor
egen litteratur to betydelige historikere, som vist ikke var
stort mere velstuderte end sin britiske kaldsfælle : Ibsen og
Bjørnson. I verker som «Sigurd Slembe» og «Kongsemnerne»
er der git en ny og utdypende tolkning av nogen av vort
folks erindringsbilleder av hændelser og personligheter, en
tolkning som paa nyt har gjort disse symboler til sterkt vir
kende kræfter i vor nationale utvikling. Men de nævnte
bøker er ikke bare digtninger om Norge, baade Bjørnson og
Ibsen har desuten i de historiske symboler set uttryk for rent
personlige oplevelser, for kampe de har utkjæmpet med sig seiv
og sig imellem; derved har de historiske symboler i disse
digtninger ved siden av den nationale tolkning faat en almen
menneskelig, og verkerne seiv er blit ogsaa almengyldig bil
ledskrift.
Nuomstunder har vi i norsk litteratur bare en eneste re
præsentant for denne art av historisk digtning: Hans E. Kinck.
Hans renæssancedramaer «Den sidste gjest» og «Mot karne
val» er rigtignok underbygget med en lærdom, som gir dem
uomtvistelig værd ogsaa som tidsbilleder, men i første række
er de likevel idédramaer, sindbilleder paa menneskelig strid
og skjæbne. Den kyndige og indgaaende skildring av en
svunden tids mennesker, hele dette rike virkelighetsstof har
først og fremst til maal at avgi et residuum av uforgjængelig
viden om mennesket.
Historiske digtninger som disse er som sagt saare sjeldne
i vor tid. Likesom vor samtids historikern synes at ha faat en
skræk for at indlate sig paa de store generaliserende frem
stillinger, saaledes undgaar vore dages digtere forsigtig histo
riens kjendte og store skikkelser, der av den menneskelige
erindring er løftet op i abstraktionens tynde kjølige luft.
Vi er realister. Kunstnerisk set betyder dette, at vi mere for
langer intimitet end klarhet, at vi har sterkere sans for det
karakteristiske end for det almengyldige. Dette moderne krav
har været bestemmende for størsteparten av den nyere histo
riske digtning. En moderne historisk roman er nærmest et
181

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free