- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
451

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Miljukov: Rusland. I. Rusland og Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

for at anmode de moskovitiske fyrster om at være med i et
europæisk korstog mot de triumferende tyrker. Foruten
repræsentanterne fra Vesteuropa kom ogsaa repræsentanter fra
sydslaverne og grækerne, som netop hadde mistet haabet om
at vinde Konstantinopel tilbake og gjenoprette de erobrede
Balkanstaters uavhængighet. Storfyrsten av Moskva kunde
vælge hvad han hadde lyst til: Utsendinger fra paven og
den tysk-romerske keiser tilbod ham titel av «konge» med
lovlig magt og myndighet over hele Rusland; den
retmæssige arving til den byzantinske trone ønsket at sælge sin arv
til Moskva for en god pris; den byzantinske keiser tilbød
Ivan III (1462—1565) sin eneste datter tilegte, og egteskapet
fandt i virkeligheten ogsaa sted; den østromerske kirkes
høieste dignitærer var villige til at gaa med paa hvad storfyrsten
av Moskva maatte kræve. Efter nogen vakling gav de
moskovitiske fyrster avkald paa titelen «konge» og foretrak titelen
«tsar» som mere værdig og uavhængig. De brød sig ikke
stort om legale titler og heller ikke om at betale for den
byzantinske arv; isteden gav de sin geistlighet ordre til at
utarbeide en genealogi over de moskovitiske storfyrster fra den
romerske keiser Augustus’ dage. Paa denne maate fik de
laget istand en legende om at storfyrsternes russiske forfædre
var blit direkte forlenet med tsarens insignier av de
byzantinske keisere.

Saaledes traadte historie og religion snart istedenfor en
legal titel. Ruslands folk skulde bli et «utvalgt folk» med
det opdrag at bevare den «sande kristendom» for hele
verden. Moskva traadte ind istedenfor Rom og for
Konstantinopel — «det andet Rom». Det skulde indta pladsen som
«det tredje Rom» i verdenshistorien. En lærd russisk munk,
Philatheus, sluttet ringen om den moskovitiske utvikling om
kring 1520 ved at gjøre gjældende som sin uforgripelige
mening at der ikke vilde bli noget «fjerde Rom», og ikke nogen
ende paa det moskovitiske herredømme, fordi der ikke kan
bli nogen slut paa «den sande kristendom» — ortodoksien —
før Kristi anden gjenkomst.

Dette er i store træk den russiske nationalismes
psykologi, og under de forhold vi her har skissert den, var det
den første gang gjorde sig gjældende. Paa den tid blev der
ogsaa gjort et forsøk paa at forklare hele den russiske historie

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free