- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
457

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Miljukov: Rusland. I. Rusland og Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Rusland.
universel. ikke national. Hvorledes kan da et universelt
princip tjene som basis for national begrænsning og ute
stængthet? Endnu mere tvilsom stiller saken sig naar vi
erindrer at den orientalske kirke hverken er den oprinde
lige eller den eneste form for den russiske religion. Her
melder sig, paa samme maate som tilfældet var ved staten,
flere perioder, først en lang før-kristelig periode; deretter en
anden periode, da kristendommen ikke i nogen henseende
kan sies at være dypt følt og opfattet av sine tilhængere, og
da folkets brede lag i virkeligheten stod helt fremmed over
for den.
I de tre første aarhundreder av den russiske kirkes hi
storie var dens metropoliter og biskoper næsten udelukkende
grækere, ulnævnt direkte av patriarken i Konstantinopel. De
forstod ikke russisk, og for det meste ønsket de ikke engang
at samtale med sin menighet i dette sprog. Nationen var
uten nogetsomhelst kjendskap til den nye religion. Det ene
ste den visste, var at dens prester var i besiddelse av nogen
magiske formler og paakaldelser som var mægtige nok til
avvæbne naturens onde kræfter. Nationen befandt sig, med
andre ord, vedvarende paa hedenskapets stadium, alene med
den forskjel at nye guder kristne helgener traadte
istedenfor de gamle, som nu gik over til at bli dæmoner.
Det er meget vanskelig at avgjøre hvorlænge denne
første periode av den saakaldte «dobbelt-tro» varte; men det
er en kjendsgjerning at den endnu i vore dage ikke er helt
utdødd inden de lavere sociale lag i de fjerneste utkanter av
det russiske rike. Men samtidig har det andet stadium for
længst utviklet sig over hele linjen. Kirkens græske repræ
sentanter er erstattet av russiske. Disse folk var til en be
gyndelse mindre forhnet og mere uvidende end sine for
gjængere; men samtidig tænkte og følte de mere i overens
stemmelse med det almindelige folk i landsbyerne. Paa
denne maate lykkedes det dem at lære masserne at iagtta i
det minste kirkens ydre former, selv om de ikke kunde bi
bringe dem nogen forstaaelse av kirkens lære, som de for
øvrig heller ikke selv forstod synderlig av.
Saaledes gik det til at de russiske masser og deres aan
delige ledere møtte hverandre paa halvveien mellem heden
skapet og den renere kristendom, og ritualismen blev derved
457

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free