- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
614

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Helge Krog: Bernard Shaw

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helge Krog.
end sier, først og fremst en digtning om mennesker, Shaws
forfatterskap giælder først og fremst «saken». Hans personer
er blit til for paa en eller anden maate at sættes i forhold
til et spørsmaal og belyse dette. Han har først faat øie paa
dem, idet han hadde’ bruk for dem, de er ikke frivillig kom
met til ham, men han har opsøkt dem, nåar han trængte dem
til fremme for et eller andet program.
Derfor blir hans personer hyppig skabloner, og næsten
aldrig mere end typer. Derfor virker de ofte saa besynderlig
geometriske i sin sjælelige bygning, de bestaar av linjer
og flater, deres volumindhold kan nøiagtig beregnes, de er
anorganiske. De kan bringe en til at tænke paa de vel
kjendte hodeskaller i frenologernes avertissementer, hvor hver
sjælelig egenskap er henvist til hver sin bestemte plads, følel
sen i en firkant paa issen og forstanden i en trekant bak
øret. De har saa og saa mange klart og sterkt fremtrædende
egenskaper, der tilsammen utgjør hele deres væsen. Dikteret
av disse egenskaper taler og handler de, og intet kan bringe
dem ut av denne deres paa forhaand beregnede psykologiske
bane. Intet under: de er jo skapt udelukkende for den op
gave at tale og handle netop slik. De har ingen sjælelige
reserver. Utover hvad de demonstrerer i skuespillet er de
ingenting. Naar forfatteren har brukt dem, saa er de opbrukt.
Men den som vet at hvert menneske, seiv det primitiveste,
er et uoverskuelig kompleks av uendelig mange forutsætnin
ger, indtlydelser og tilskyndelser, tilfredsstilles vanskelig av
disse psykologiske additionsstykker.
Og allikevel: Shaws personer virker sjelden egentlig tørre,
end mindre kjedelige. Man følger deres liv og skjæbne, om
ikke med stor spænding, saa ihvertfald med levende interesse,
man underholdes og stimuleres av deres ord, man har ofte
en eiendommelig erkjendelsesglæde av at høre paa dem: hvor
overraskende, hvor skarpt tænkt, hvor uventet og frapperende!
Dette beror for det første paa den overordentlige klarhet,
hvormed han anskueliggjør sine figurer. En klarhet som
naturligvis for en del er vundet netop paa bekostning av per
sonernes fri selvutfoldelse, men som er meget behagelig for
ens indre øie, og som tillike skyldes forfatterens utviklede
sans for miljøet. Hans figurer avtegner sig aldrig mot luften
som isolerte skikkelser: da vilde de med sine faa og opstre-
614

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0622.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free