- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
615

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Helge Krog: Bernard Shaw

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42 Samtiden. 1916.
Bernard Shaw.
kede egenskaper bli bare konturer. De staar midt i en virke
lighet, de er præget, for ikke at si stemplet, av sin fortid,
sit arbeide, sine omgivelser.
Det beror for det andet paa den fine smidighet, hvormed
han forstaar at variere utslagene av det oprindelig fattige stof,
hvorav han har dannet sine figurer. Hans dristige og inspi
rerte logik løfter stadig paany menneskeskildringen ut av det
konventionelles plan, i en række pludselige kast føres den
ut i konsekvenser, som forbløffer fordi de paa det givne psy
kologiske grundlag ikke kunde anes, men som likefuldt slaar
en som indlysende rigtige idet de paapekes.
Disse originale psykologiske deduktioner kan, nåar de falder
heldig ut, indgi en den samme harmoniske glæde, som man
kan ha av et indviklet matematisk problem, idet det
pludselig løser sig op for én, og man helt gjennemskuer den
smukke og fine sammenhæng, hvori alt stemmer og intet
er overflødig. Mislykkes eksperimentet og det hænder
heller ikke saa helt sjelden blir resultatet selvfølgelig nøi
agtig det motsatte, virkningen nedbrytes fuldstændig, man ir
riteres og stemmes til protest.
Ogsaa Shaws dramatiske teknik er bestemt ved hans pro
duktions samfundsreformatoriske hensigt. Hans teknik har
været den samme helt fra hans første skuespil, «Widower’s
Houses», den er ny og helt hans egen, den har naturlig git
sig som den eneste fremgangsmaate der passet for hans sær
lige hensigt. Den kan skematisk og eksempelvis fremstilles
saaledes:
En person i dramaet opdager, at han befinder sig i et
eller andet forhold som er ham uværdig og utaalelig, f. eks.
at de rentepenger han lever av væsentlig fortjenes ved utplyn
dring av fattige leieboere i de hus hvori hans kapital er
placeret («Widowers Houses»). Hvem er skyld i det? Vi
ser allerede anklagen tilspidse sig mot en enkelt eller flere
bestemte personer. Til vor overraskelse kan imidlertid disse
bevise sin uskyldighet, det er dem ganske umulig at handle
anderledes end de gjør. Motivet utvides, skylden ligger længer
tilbake og dypere. Den ligger hos en hel stand eller iet be
stemt system, f. eks. i et boligsystem. Det er altsaa bolig
saken, som skal behandles. Men nei, det var bare en instans
paa veien, sammenhængen er større. Atter utvides motivet,
615

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0623.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free