- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
27

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Waldemar Dons: Et brev

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et brev.

27

den anskuelse, at kun erfaringens data og fåcta lader sig
videnskabelig granske. Selv theologien vilde jo være
erfaringsvidenskab. Men isaafald var det ikke positivismen, men
alene spekulationen man vilde tillivs. Med den havde man
imidlertid, pudsigtnok, i Monrad’s person sluttet fred og
ud-skjeldte i stedet den aand, man selv hyldede som den ene
saliggjørende. At slig skrigende selvmodsigelse af sig selv
sent eller tidlig maatte føre til nederlag og selvopløsning er
selvsagt. Vi kjæmpede derfor ikke uden haab. Tvertimod
vidste vi os trods det herskende ægyptiske mørke i pagt med
seiren. Thi mørket var forvirringens, selvforvirringens mørke,
hvori tienderne dræbte hinanden indbyrdes ganske som i
Gideons dage.

Og endelig vilde troldet af sig selv sprække, saasnart
solen randt, eller det fik se sig selv i speilet. Det var bare
et tidsspørgsmaal, naar folk skulde faa vide, at den store
bøj-gen igrunden slet ikke var til, d. v. s. at kristendommen slet
ikke længere var paa moden ude i den store verden,
allermindst lutherdommen og aller-aller-allermindst den
Johnsonske form af samme, der udenfor Skandinavien neppe
engang var kjendt af navn.

Lad os nævne et lidet exempel. Da Ebbe Hertzberg
havde havt sin stipendiereise til Uppsala, kom han igjen
som halvomvendt boströmianer og halvomvendt nyrationalist.
Han havde lært, det bare var i Norge, at man definerede
filosofi som «vrøvl sat i system», og kun i Norge, man endnu
tillagde den gammellutherske theologi nogensomhelst
betydning. Overalt ellers var den død og borte for evig.

Overhoved øvede boströmianismen gjennem den fra
samme udgangne Pontus-Wiknerske og især den
Viktor-Ryd-bergske nyrationalisme stor indflydelse i Norge. Gjennem
svenske arbeidere sivede den ind og ligeledes gjennem
studentertogene.

Dog var alt dette forsvindende mod den indflydelse,
Brandes øvede. Men det vilde være at bære ugler til Athen,
om jeg skulde gjøre Dem nærmere opmerksom herpaa.

Nævne skal jeg ogsaa Fjørtoft. Den danske (tyske)
socialisme skulde straks følge efter. Men det væsentligste var og
blev dog nordmænds mange reiser, især i Tyskland. Man
kunde ikke undgaa at erfare, at Johnsons navn omtrent ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free