- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
107

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hans E. Kinck: En hovmodig digter - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En hovmodig digter.

107

selv til med samt den kunstneriske moral . . . «Hans digtning
skulde herefter være for tusenerne i landet, ikke for
kunstfanatismens krøplinger.» I den studie kom Tryggve
Andersen fristelsen i forkjøpet og al den literære opportunisme,
som med slikt held hvisket pennefolk i -øret, at
ubestikkelig-het i Norge er dumhet. —

Ellers bærer Tryggve Andersen’s kunst mange merker
av den nye tid, som han i nitti-aarene var med at indvarsle;
endnu den dag idag peker den tilbake til selve bevægelsens
ophav, dens positive mening. Der er nemlig en ulægelig
romantisk splint i hans øie; han er den egte romantiker blandt
hine oppositionelle fra nitti-aarene. Ja, jeg tror neppe norsk
literatur, trods hans forms faste realisme, trods ikke overvættes
rik lyrik, overhodet eier et saa gjennemsyret romantisk
gemyt som Tryggve Andersen, — saa egte og oprindelig, saa paa sin
særnorske maate. Hans kunst bærer alle de karakteristiske træk;
jeg behøver bare peke paa den netop nævnte lek med
selv-bekjendelse paa vrangen, den mangelund snodde psykologi,
som ligger bak. Og det glimter frem som grim humor,
f. eks. i romanen Mot kveld, hvor forfatterens egen helt,
sakføreren, forslaat og med laant hat kommer kjørende hjem
til smaabyen paa melkekjærren om morgenen. Det er
endvidere dette som slaar én imøte fra det groteske som er over
lanseknegtene, da de ribber helgen-skelettets kostbarheter
mellem kranierne i kapelkjelderen (Gylden hevn); det
svæ\er over skildringen, der man entrer og plyndrer skuten
i Øster i skjærene, og ved Færøingernes fangst av den
forlatte, pestbefængte seiler i Verdens herre og mester.
Ja, jeg gaar videre: en egenhet ved hans komposition, som
jeg senere kommer tilbake til, nemlig den pludselighet i
katastrofens komme, som tar veiret fra én, hænger sammen
med den romantiske splint. Og endog selve romanen
Mot kve ld’s motiv, det psykologiske problem om
spaltningen av jeg-et, er av romantisk art. Det er i det
hele et motiv, som ofte vender tilbake hos ham:
hallucinationen, personligheten under oprakning, dels som følge av
legemlig sygdom (Færdig), dels paa grund av sindslidelser.
— Jeg indskrænker mig til dette; der optræder nok engang
en literaturhistoriker, som tar doktorgraden paa emnet: de
romantiske trevler i Tryggve Andersen’s digtning. For hos

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free