- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
259

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Gran: Ernst Sars. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ernst Sars.

259

konstruktivt princip soin i sin enkle klarhet er
allestedsnærværende og gjennemstraaler alle detaljer, utført med en
tankeenergi som intetsteds avslappes. Det virket paa Sars som
etslags aabenbaring, som — foreløbig ialfald og stort set —
gav ham svar paa alle de spørsmaal som gjæret i hans vaakne
sjæl, mættet hans hunger efter sammenhæng og kontinuitet
i livets brogede mangfoldighet.

Hvad forstaaes ved positiv filosofi?

Efter den betydning man hos os og andetsteds ofte har
lagt i ordet, skulde man nærmest tro at det betegnet det
motsatte av ordlyden, at positivisme i denne forbindelse var
et andet ord for negativisme, for skepsis, for fornegtelse.
Men saaledes mente ikke Comte det, for ham var det brændende
alvor med det positive i ordets liketille og oprindelige
betydning, han forholdt sig naturligvis kritisk og negerende
likeoverfor andre filosofiske systemer, men hovedsaken var dog
at bygge op, at grunde en ny tro, en ny livsanskuelse, som
kunde bli den ledende aandsmagt for hele menneskeheten,
paa samme maate som den katolske kirke hadde været det
i middelalderen, og der var derfor ganske god sammenhæng
mellem hans utgangspunkt og den positivistiske kirke han
tilslut grundet, og som har været gjenstand for saa megen
forhaanelse; denne unegtelig noget overraskende avslutning
paa hans virke berodde ialfald neppe paa nogen
selvmotsigelse, men snarere paa et til karrikatur gjennemført
konse-kvensmakeri.

Comte var matematiker og logiker, han kunde ikke taale
noget hul eller nogen heterogene elementer som gjorde brud
paa tankens enhet; han var dernæst sterkt socialt anlagt og
mente at samfundets og menneskehetens frelse berodde paa
at den tilegnet sig eller lot sig lede av et livssyn som ikke
indeholdt nogen selvmotsigelse og som ikke paa noget punkt
kom i strid med den moderne videnskaps resultater. Men
omkring sig saa han det rene anarki, ingen ledende tanke
som kunde tjene til direktiv for menneskenes anstrengelser;
arbeidets deling som var nødvendig og hadde utrettet saa
meget, hadde store ulemper, idet den i industrien idiotiserte
arbeiderne og i videnskapen isolerte specialisterne og
nedsatte intelligensen; tankens frihet som i og for sig ikke var
mere end et intet, en rasert tomt at bygge paa, blev lovprist

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free