- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
348

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inge Debes: «Paradesengen»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

348

Inge Debes.

løs, fordi den var ondsindet, lav, skjendig og allikevel slet
ikke rammet. En rolig vurdering var det ikke tale om.

Og dog maatte en som læste «Paradesengen» uten at la
sig vildlede av skriket, komme til helt andre resultater. En
gjennemgaaelse av komedien vil vise det.

Allerede i 1ste scene faar vi et skarpt, men litet
sympatisk billede av digteren Alfsøns barn. De er møtt frem, som
de gjør hver dag, for at snakke med faren. Hver dag en time.
Det maa gjøres, endda han «ser paa os med nogen
øine som vi hadde gjort noget galt». Gjorde de det ikke, da
<vilde det gaa byen rundt». Nu sier rygtet at alt er saa
ud-merket. Hver dag kommer de til sin far. En time hver
dag. Er det ikke storartet. Bysladderen durer som
enjætte-kvern og naar med sine sidste lydbølger frem til scenen i
denne lille, korte replikken, som samtidig i et lynblink giros
disse menneskenes forhold. Paa vakt utad. For folkets
skyld maa det og det gjøres. Altid! Navnet forpligter. Men
i denne første scene avsløres ogsaa andre sider ved
personerne. Direktør Fredrik Alfsøn har sat sit navn under en
aktieindbydelse. Det faar broren Frans, digteren som skriver
«avsilte» bøker, til at stikke: «I en tid som vor da alting gaar
ut paa at tjene penger, skulde man kanske være litt var om
et navn som det vi har den ære at bære», og ikke sætte det
paa slike oprop som lokker folk «med patriotisk agn til at
sætte penger i et foretagende og saa stikke profitten i sin
egen lomme». Dermed er trætten i fuld gang om hvem som
har mest agtelse for navnet. De avslører hverandre, blotter
sig selv for os. Vi har i nogen faa replikker faat et levende
billede av en familie som bare er samlevet i ett, det at være
digteren Alfsøns kjærlige barn, som for verdens øine staar i
det bedste forhold til sin far — men som ellers er
trætte-kjære, misundelige, som bare tænker paa at karre til sig ære
og penger i ly av denne ytre glans.

Saa med ett gaar døren til sykeværelset op. «De reiser
sig alle tre med smilende ansigter.» — Et øieblik er scenen fyldt
med høitid; den pludselige stilheten gir os med en gang
klarhet over at den syke derinde er en magt. Det er storhet
bare i forventningen. Familietrætten er glemt, smilet, det
officielle smilet er der; selv barnene er ærbødige ved at skulle
faa tale med ham, slik rager han op, fylder scenen alt før

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free