- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
414

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigrid Undset: Tre søstre - IX

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

414

Sigrid Undset.

den brændende lidenskap i boken, den hensynsløse
sand-druhet, hvormed Charlotte skildret kjærlighetens sindsoprør
og motstridende strømninger i to mennesker. — Engelske
literaturforskere skylder Charlotte Bronté for at ha startet
genren «romaner om kjønnene» med «Jane Eyre». Dog, det
kan ikke lægges hende tillast hvad der senere kan være
publiceret av mere og mindre smagelige bøker om den ting.
Hendes ære er at hun satte sig ut over tidens fordomme,
naar hun syntes de hindret hende i at skrive sandt og
kunstnerisk.

Hver tid har jo sine fordomme. Vor egen tid har i
begeistring for utviklingsidéen gjerne bare tillatt en ensidig
og overfladisk undersøkelse av menneskets
utviklingsmuligheter. Naar programmet er menneskehjordens fremmarsch
— og frivillige fremmarsch — i en bestemt retning, er det
ubekvemt at erkjende at de fleste mennesker egentlig helst
vilde marschere mot lykken i syv forskjellige retninger paa
en gang, hvis det bare var mulig. Er slagordet
«individualitet», har man en naturlig ulyst til at se for nøie efter
hvad individualitet er for en mangfoldig ting, er det
«solidaritet», blir det ubekvemt at indrømme hvor faa mennesker
som er solidariske med sig selv. Er en tidsalder tilbøjelig
til at fremme kjønslivets hygiene, vil den helst stemple som
overtro kjønslivets mytologi, for i den har mennesket
formuleret sin perverse mening om at det sunde er kjedelig og det
morsomme er det farlige — det som gaar paa livet løs.
Den som præker fri kjærlighet, vil helst overse kjærlighetens
farlighet og folkepoesiens dybsindige bruk av tvang og elskov
som synonymer. Charlotte Brontés tidsalder saa optimistisk
paa forholdet mellem mand og kvinde og pruderiet forbød
derfor særlig kunstnerne at dvæle ved erotikkens lykkefiendtlige
elementer.

Den fandt derfor Charlotte Bronté «dristig». Hun var
sikker nok paa sin kunstneriske ærlighet til at kunne
renoncere paa brutale gloser — hun kunde allikevel fortælle
tydelig nok, hvad et egteskap kan rumme for en helvedes
fornedrelse og skam. Hun vet om begjærets pludselige
desperation, naar to menneskers skjæbne for resten av livet
synes likegyldig veiet mot tanke paa et øiebliks seier — hun
vet at en mand kan føie slik og hans kjærlighet er ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0422.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free