- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
436

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fredrik Stang: Ret og kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

436

Fredrik Stang.

tidlig frem med en aandfuld fortolker av retshistorien,
Sum-ner Maine. Amerika har især bragt undersøkelser av
indianernes ret, Frankrike har git fine analyser av oldtidsfolkenes
love, og Tyskland har, foruten at skaffe bidrag fra Kongo,
hovedsakelig systematisert. Det mest samlende navn indenfor
hele retningen er vistnok nu tyskeren Kohlers.

Jeg skal nævne etpar eksempler, som viser, hvor ensartet
retsutviklingen har været i alle lande, og hvor nær forbindelse
den har hat med de kulturelle omslag.

Jeg begynder med nogen træk av eiendomsrettens
historie. Læser vi Nansens og Amundsens beretningerom
deres reiser, vil vi se, at eskimoerne har individuel
eiendoms-ret til sine klær og redskaper og kanske til mere, men ingen
eskimo eier land. Heller ikke ser det ut til, at de enkelte
stammer eier landstrækninger; de har i høiden hvad man i
folkeretten kalder interessesfærer. Gaar vi saa til Rusland,
vil vi faa vite, at store jordstrækninger tilhører kommunen
og er under en slags fællesdyrkning. Gaar vi videre til de
vesteuropæiske lande, er al jord i individuelt eie. Her har vi
altsaa tre skarpt adskilte utformninger av eiendomsforholdet,
alle hentet fra nutidens ret. Ser vi saa paa historien, vil vi
finde lignende foreteelser. Vi hører f. eks. at i den romerske
kongetid blev ager publicus delt; og i den ældste sagnartede
historie, vi kjender, møter vi erindringen om en guldalder,
da der var fællesskap i alt og ingen strid fandtes. Det vi nu
vet, gjør det mulig for os at føre alle disse træk sammen til
et eneste billede. Der har utvilsomt været en tid i alle folks
liv, da jorden ikke var underkastet eiendomsret.
Eiendoms-ret til løsøre har man hat til alle de tider, vi vet om — sine
klær og bruksgjenstande har man eiet, og man tok dem
endogsaa med sig i graven for at bruke dem videre i det
hinsidige liv. Jorden derimot var fri, saa længe menneskene
levet som nomader og der var plads nok for alle. Man
trodde før, at de gamle forfatteres fortællinger om en
guldalder bare var digt; nu ser man i dem et halvt utvisket
minde fra længst forsvundne tider. Eftersom en stamme
blir bofast og begynder at dyrke jorden, tar den imidlertid
landet til eie. Men eiendomsretten tilhører — som regel i
hvert fald — til en begyndelse stammen og ikke individet;
den driver lottebruk eller hvordan det nu ordnes; en lev-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free