- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
447

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fredrik Stang: Ret og kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ret og kultur.

447

klares ut fra den selv, og det var hovedsakelig dens
beundringsværdige logiske struktur, som optok sindene. En
saa ensidig og saa uhistorisk opfatning av den maatte
imidlertid i længden straffe sig selv; aandløshet og pedanteri kom
til at præge ikke litet av romerretsforskningen. Nu stiller
man den romerske ret ind i et ensemble og forsøker at se
den som led i en alfolkelig utvikling. Meget i den, som før
var døde bokstaver, blir nu levende ord, og den romerske
ret faar en ny interesse — den blir et tidsdokument. Det er
intet mindre end en ny renæssanse for romerretsstudiet, den
sammenlignende retsvidenskap har git støtet til.

For retsfilosofien har den nye retning git frugtbare
impulser. Filosofien vender sig jo i nutiden fra den blotte
og bare spekulation til iagttagelsen av kjendsgjerninger;
selv eksperimenter er trukket ind i det filosofiske arbeide.
Ogsaa retsfilosofien søker nu et fastere grundlag for sine
overveielser, end den før har hat. Til alle tider har man
spurt: hvad er ret? Og hvad er retfærdig? Man bringes i
hvert fald nærmere til svaret, naar man faar vite, hvordan
ret blir til og hvordan den virker. Ser vi paa fortiden,
finder vi, at retten er skapt ut av skiftende behov og har
vekslet med dem. Fortids ret staar ikke for os som
barbariske forvildelser; heller ikke kalder vi længer de folk, som
staar utenfor den europæiske civilisation, for de vilde. Vi
ser at enhver retsregel — tingene set i det store — har hat
sin berettigelse, men rigtignok bare en relativ berettigelse.
Og ser vi paa vor egen tids ret, maa vi danne os den samme
dom: mere end en relativ berettigelse har ikke den heller.
Klær og redskaper slites og forældes, og det samme gjør
retsregler; heller ikke de har evig liv eller absolut gyldighet.
Den opfatning, jeg her har nævnt, er selvfølgelig ikke ny.
Den falder saaledes nær sammen med den utilitaristiske
opfatning av retten, som tyskeren Ihering har hævdet i en
række glimrende skrifter, og som han har formet ut i
slagordet: Der Zweck ist Schöpfer des ganzen Rechts. Og
særlig er den ikke ny hos os. Den falder helt ind i Ørsteds
og Schweigaards syn paa retten; Ørsted har længe før
Ihering sagt, at det er formaalet som skaper retten, og
Schweigaard taler med epigrammatisk fynd om rettens nød-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0455.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free